Op 2 september 1992 opende 9292, toen nog OVR (Openbaar Vervoer Reisinformatie) haar telefoonlijnen. Door 06-9292 te bellen konden reizigers alle openbaar vervoer reisinformatie in Nederland via één telefoonnummer opvragen. Direct na het opengaan van de lijnen, bleek de dienstverlening een groot succes. En dat is het vandaag de dag nog steeds.
25 jaar OV-reisinformatie op één adres. In die tijd heeft 9292 een heleboel ontwikkelingen meegemaakt. Om een paar belangrijke te noemen: de komst van internet en daarna die van mobiel internet. Reisinformatie werd daarmee nog veel makkelijker op te vragen. Even wat cijfers: op het hoogtepunten van de telefonische dienstverlening verstrekte 9292 twaalf miljoen reisadviezen op jaarbasis. In 2017 verwachten we meer dan 800 miljoen reisadviezen te hebben afgegeven via alle beschikbare kanalen.
Van spoor- en busboekje naar geïntegreerde reisplanner. Van dienstregeling naar actuele reisinformatie. Van telefoon naar (mobiel) internet. Van reisinformatiedienst naar mobiliteitsdienstverlener. Van dataverzamelaar naar dataloket. In 25 jaar heeft 9292 steeds het oog op de toekomst gehouden en ingespeeld op de behoeften van reizigers, vervoerders, overheden en het bedrijfsleven. En dat hopen we nog heel veel jaren te doen!
En dus kijken we ook nu weer verder vooruit. We zien een duidelijke behoefte bij reizigers aan één ingang voor dienstverlening rondom het openbaar vervoer. Dienstverlening als reisinformatie maar ook betaaldiensten bijvoorbeeld, of reserveringen, klantenservice, aanvullende informatie. De mogelijkheid om via één portaal altijd de juiste OV-dienst te kunnen bereiken. één ingang, daar zijn we in 1992 mee gestart en daar zijn we groot mee geworden. Graag gaan we nog 25 jaar door en bouwen we dat portaal verder uit.
We willen graag alle reizigers die al jarenlang gebruik hebben gemaakt - en nog steeds maken - van onze diensten danken voor het vertrouwen dat ze in ons hebben. Dank voor de (kritische) opmerkingen die ons hebben geholpen onze diensten steeds te verbeteren. Dank ook voor de vele grappige, ernstige en ontroerende gesprekjes via onze kanalen. Zolang jullie onze dienstverlening blijven gebruiken, gaan wij door om die nog beter te maken.
Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws over het OV via Facebook en Instagram. Je kunt een vraag stellen via Twitter, FB Messenger of bellen met 0900-9292 (€0,90 p/m max. €18) |