Over 9292

Toegankelijker reizen door nieuwe OV Reisplanner

Amsterdam, 5 oktober 2017

Vandaag, in de Week van de Toegankelijkheid, lanceert 9292 een speciale OV Reisplanner voor toegankelijk reizen. Met deze planner kunnen mensen met een functiebeperking hun OV-reis gemakkelijk plannen op (rolstoel)toegankelijkheid van haltes en voertuigen. Roos Prommenschenckel, jaren actief voor Onbeperkt Nederland, nam de planner vandaag in ontvangst.

Voor veel mensen met een fysieke beperking is het lastig om hun reis met openbaar vervoer te plannen, als het niet zeker is of het voertuig of de halte toegankelijk zijn. Stefan Hulman, algemeen directeur van 9292, is van mening dat dit anders moet en kan. “De informatie is beschikbaar en de techniek is er. Essentieel is de wil om samen te werken en daadwerkelijk iets te doen. Met deze planner kunnen we iemand de regie terug geven over de eigen agenda. Dat vinden we belangrijk vanuit onze maatschappelijke verantwoordelijkheid.

 

De reisplanner is in nauwe samenwerking met Translink, het bedrijf achter de OV-chipkaart, ontwikkeld. Voor toegankelijk vervoer van mensen met een WMO-indicatie heeft Translink het gebruik van een gecombineerde pas mogelijk gemaakt, waarmee zowel de WMO-taxi als het openbaar vervoer betaald kan worden. Zorgen dat de reiziger verschillende vervoersvormen gemakkelijk kan combineren is iets waar Translink sterk op inzet. Dit is daar een goed voorbeeld van, aldus directeur Arco Groothedde van Translink: Elke reiziger moet vrij kunnen zijn om zelf zijn reis te kunnen plannen, maken en betalen. Dat is waar wij in geloven en hard aan werken. Deze OV Reisplanner is weer een stap op die weg.

Beide organisaties kijken dan ook verder dan deze oplossing. Het kan niet zo zijn dat het hier stopt want het kan nog veel beter. Wij gaan dan ook door en roepen alle relevante partijen op om met ons mee te doen. Voor een toegankelijk openbaar vervoer voor iedereen, aldus beide directeuren.

Beeld: HTM - Den Haag