58% van de Nederlanders denkt bij reisinformatie in het openbaar vervoer spontaan aan 9292. Dat blijkt uit onderzoek dat onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy in opdracht van 9292 heeft uitgevoerd. De reisinformatiedienst heeft bovendien het grootste aantal gebruikers en de waardering groeit nog steeds.
Sinds 2011 laat 9292 iedere twee jaar onderzoeken hoe het staat met haar bekendheid, gebruikerswaardering en de gebruikerswensen. Het onderzoek van 2016 werd in de maand juni uitgevoerd onder een representatieve groep Nederlanders van 14 jaar en ouder. Sinds 2011 is de spontane naamsbekendheid gestegen van 32% naar 58%. Krijgen de respondenten een rij namen, waaronder die van 9292, voorgelegd dan kent zelfs 67% de reisinformatiedienst. 9292 heeft ook in 2016 het grootste aandeel gebruikers van reisinformatiediensten, 45% van de respondenten vraagt voordat zij gaan reizen een reisadvies op bij 9292.
In het onderzoek kregen de respondenten regelmatig de keuze tussen meerdere informatiediensten zoals NS, ANWB en Google. Al deze diensten worden door de gebruikers met name gewaardeerd om het complete reisadvies, de betrouwbare informatie en de actualiteit. 9292 scoort met 38% het hoogst op de compleetheid van het reisadvies en ontvangt van haar gebruikers een waardering van 7,7.
Stefan Hulman, Algemeen Directeur van 9292, is tevreden met de cijfers.
“Het is best bijzonder dat een digitale dienst zoals die van ons zo bekend is. Daar zijn we dus ook trots op! En ook het rapportcijfer maakt ons blij. Niet alleen stijgt het met ieder onderzoek, het is bovendien een hoge waardering als je nagaat dat wij een enorm breed publiek bedienen.”
Driekwart van de gebruikers van 9292 zegt de dienst aan anderen aan te willen bevelen. 9292 wordt omschreven als functioneel en betrouwbaar. Hulman: “Dat zijn ook onze basiseisen. 9292 moet het altijd doen, snel een eenvoudig te raadplegen. We hebben gevraagd wat onze gebruikers graag nog meer bij ons zouden willen halen. Interessant genoeg verwachten zij ook internationale reisadviezen en ‘uitcheck gemist’ bij ons. Dat laatste past goed in onze samenwerking met Translink. We hebben met het onderzoek weer voldoende inspiratie opgedaan voor de komende tijd.”
9292 bestaat volgend jaar 25 jaar en vroeg de respondenten welke vernieuwing ze graag zouden zien om dit jubileum te vieren. De overgrote meerderheid toonde de algehele tevredenheid over de dienst door te antwoorden met “ik ben zeer tevreden, verander maar niets.”