Over 9292

9292 geeft live reisinformatie

Sinds 11 uur vanochtend kunnen reizigers hun reis real time plannen via 9292. Dat betekent dat de meest actuele OV-informatie, zoals vertragingen, in de reisadviezen zijn opgenomen. Hiermee speelt 9292 in op een wens van veel reizigers. De informatie is op te vragen via de website, de apps en het call center van 9292.

Met de real time planner van 9292 kunnen reizigers nu ‘live’ hun OV-reis plannen. Waar wijzigingen in de tijden optreden, kan de reis herpland worden en biedt 9292 alternatieven aan. Een mooie stap die gezet wordt in de wereld van reisinformatie. Stefan Hulman, Algemeen Directeur 9292: “Voor OV-reizigers heeft real time reisinformatie enorme meerwaarde en we zijn dan ook trots dat we nu in die behoefte kunnen voorzien.”

9292 gaat nu 80 miljoen extra berichten per dag verwerken. Dat heeft een enorme impact op haar systemen. De reisplanner van 9292 geeft 1,5 miljoen reisadviezen per dag en die moeten allemaal van hoge kwaliteit zijn. Hulman: “We zijn dan ook met uiterste zorgvuldigheid te werk gegaan om dit te realiseren. Zo zijn we in september begonnen met het geven van real time informatie via ons call center. Dat is eigenlijk de ideale praktijktest, want je merkt direct wat voor impact de informatie heeft op de reis van de reiziger. De informatie die we geven moet tenslotte toegankelijk en betrouwbaar blijven. Juist om die kwaliteiten wordt onze dienstverlening zo gewaardeerd.”

Bijna alle real time informatie wordt verwerkt en getoond. Alleen de informatie van het GVB in Amsterdam en de real time informatie van de tramlijn Utrecht-IJsselstein/Nieuwegein van Bestuursregio Utrecht is bij de introductie nog niet zichtbaar. Hulman: “We hebben de gegevens te kort geleden ontvangen om voldoende te kunnen testen. Samen met GVB en Bestuursregio Utrecht werken we er hard aan om zo snel mogelijk ook die reisinformatie te kunnen opnemen.”

9292 heeft in 2014 vol ingezet op de realisatie van real time reisinformatie in het reisadvies. De organisatie heeft bij de ontwikkeling ervan gebruik gemaakt van feedback van reizigers. Hulman: “Juist dat bleek enorm waardevol. Het is één ding om zelf te bedenken hoe je real time reisinformatie aanbiedt. De ervaring en input van reizigers die er dagelijks mee plannen heeft een onschatbare meerwaarde.”

 

26 november, 2014