Waar wil je heen?

Vragen over een te plannen reis

Je reis

Het kan zijn dat je een vraag hebt over een reis die je aan het plannen bent. Hieronder vind je een aantal veelgestelde vragen. Als je op een vraag klikt verschijnt er een antwoord. Staat je vraag er niet bij neem dan contact op via consumentenservice@9292.nl.

Veelgestelde vragen

Hoe kan het dat mijn reisadvies anders is dan ik verwacht?

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom een reisadvies anders is dan je misschien verwacht:

  • In het reisadvies is een andere opstaphalte gekozen. Het reisadvies dat je ziet is het snelste reisadvies en daarvoor is het soms nodig om op te stappen bij een andere halte dan je verwacht.
  • Er kunnen werkzaamheden gepland zijn op de route of de halte. Geplande werkzaamheden zijn zichtbaar in het reisadvies. We raden je aan om twee dagen voor je vertrek te controleren of er werkzaamheden zijn. Dit kun je doen door een reisadvies op te vragen. 
  • Het openbaar vervoer rijdt niet elke dag en elk uur hetzelfde. Een andere datum en/of tijdstip kan van invloed zijn op het reisadvies dat je krijgt.

Tip: De website geeft meer reisopties voor de reis die je opvraagt. Deze andere opties vind je links naast het reisadvies.

Waarom moet ik verder lopen terwijl er een halte dichtbij is?

Het kan zijn dat je verder moet lopen naar een andere halte omdat je dan sneller op je eindbestemming bent. Het reisadvies dat je ziet is namelijk het snelste reisadvies. Voor het snelste reisadvies wordt gekeken naar de totale reistijd: de looptijd, de reistijd en de overstaptijd bij elkaar opgeteld. Links naast het reisadvies zie je andere adviezen, het kan zijn dat daar een reisadvies vanaf de gewenste halte bijstaat.

 

Tip: Wil je een reis plannen van of naar een specifieke halte?  Typ dan de haltenaam in bij ‘van’ of ‘naar’. Je krijgt dan vrijwel altijd een reisadvies van of naar de door jou gewenste halte.

Weet je de haltenaam niet? Vul dan het vertrek- of aankomstadres in en plan je reis. In het reisadvies klik je op een haltenaam. Je krijgt dan een pagina met informatie over die halte. Onderaan zie je een kaart van de omgeving. Rechtsbovenaan die kaart staat een link “toon lijst”. Als je hierop klikt zie je een lijst met alle haltes in de buurt. Kies uit de lijst de naam van de halte die jouw voorkeur heeft.

 



Waarom is een bus- of tramlijn niet zichtbaar in mijn reisadvies?

Soms komt het voor dat de bus-of tramlijn die je zoekt niet in je reisadvies staat. Het reisadvies dat je ziet is het snelste reisadvies op het tijdstip dat je hebt aangegeven. Het kan zijn dat op dat moment een advies met een andere bus- of tramlijn sneller is. Links naast het reisadvies zie je andere adviezen. Het is mogelijk dat de gewenste bus- of tramlijn hier wel in voorkomt.

Waar kan ik zien of er een omleiding op mijn route is?

Een omleiding is een verstoring op de dienstregeling die van tevoren gepland is. Je krijgt een melding in je reisadvies als er geplande verstoringen zijn op dat traject. Bijvoorbeeld als een halte door werkzaamheden tijdelijk niet bereikbaar is.

 

Tip: Een overzicht van geplande verstoringen vind je op de website onder het tabblad ‘wijzigingen'.

Kan ik de Intercity Direct (voorheen Fyra) uitschakelen?

Nee, je kunt deze treinsoort niet uitschakelen. Als je een advies zonder Intercity Direct wilt zien, dan kun je op een ‘eerdere of latere reisoptie’ klikken. Deze staan links naast het reisadvies.

Waar kan ik de vertrektijden van een halte of station zien?

Die vertrektijden vind je door een reis te plannen van of naar de halte of station waarvan je de vertrektijden wil zien. Als je dan in het reisadvies op de halte klikt, zie je de vertrektijden van die halte. Ook kun je direct naar de halteinformatie door in Google te zoeken op de haltenaam.

 

Je krijgt dan een link naar de halte bijvoorbeeld: http://9292.nl/station-rotterdam-centraal.

 

Ik krijg niet het juiste adres ingevoerd, de suggesties die ik krijg zijn ook erg onlogisch.

Er zit natuurlijk een logica achter de ‘autosuggest’ zoals deze functie heet. We kunnen je wel wat tips geven waardoor het misschien makkelijker gaat:

  • Bij een veel voorkomende straatnaam, zoals bijvoorbeeld de kerkstraat, kun je het beste eerst de plaatsnaam invoeren. Anders kan het wel even duren voordat je de juiste kerkstraat als suggestie krijgt.
  • Bij een halte of straat met een uitzonderlijke naam, bijvoorbeeld Xantippehof, kun je juist beter daarmee beginnen.
  • Heb je geen adres, voer dan gewoon de plaatsnaam in. Je krijgt meestal een centraal punt in die plaats aangeboden en een aantal opties eromheen. Dit gaat natuurlijk bij grote steden niet op. Daar biedt de planner je de grote stations aan als eerste keuzeopties.

 

Ik kan geen reis plannen voor de datum waarop ik wil reizen.

De OV-reisplanner wordt samengesteld uit de dienstregelingen van alle OV-bedrijven in Nederland. De geldigheid van de planner is net zolang als de geldigheid van de afzonderlijke dienstregelingen. Is bijvoorbeeld een dienstregeling maar 1 maand geldig, dan is de OV-reisplanner ook maar 1 maand geldig. Zou je toch een reis kunnen plannen over die datum heen, dan klopt in ieder geval een deel van de planner niet. Je kunt ervan uitgaan dat de geldigheid gemiddeld 4 weken is. Let wel op, want als je lang van tevoren je reist plant kan het zijn dat je een wijziging door bijvoorbeeld werkzaamheden mist. Check dus altijd je reis kort van tevoren nog even.

Ik krijg een advies waarbij ik moet lopen in plaats van een bus te nemen. Dat wil ik niet.

Door verschillende oorzaken kan het voorkomen dat je inderdaad een loopadvies krijgt. De OV-reisplanner zoekt altijd het snelste advies op het tijdstip dat je hebt ingevoerd.

  • Soms liggen de vertrek- en aankomstlocatie zo dicht bij elkaar dat het sneller is om te lopen. U kunt echter redenen hebben waarom u dit niet wilt/kunt. Door de specifieke halte te selecteren en te spelen met de dag en/of tijd kan het zijn dat je toch een reisadvies krijgt.
  • Het kan ook voorkomen dat je een advies krijgt vanaf een halte die verder lopen is dan een andere halte. Dat komt omdat het totale reisadvies van vertreklocatie tot aankomstlocatie op die manier het snelst is. Je kunt een reisadvies vanaf de halte die dichterbij ligt wel afdwingen. Voer dan de haltenaam van die halte dan in als vertreklocatie.

Hoe vind ik een reisadvies voor de komende nacht?

Een reisadvies voor de komende nacht vind je door een verbinding laat op de avond op te vragen met een vertrektijd vòòr 23.59 uur. Bij de resultaten kun je dan doorklikken in 'latere reisopties'. Op deze manier gaat de dienstregeling over naar een nieuwe dag (zie datum bovenaan het reisadvies) met de daarop volgende verbindingen.

Wanneer je bijvoorbeeld een verbinding zoekt om 02.00 uur die er niet blijkt te zijn dan zal het systeem je de laatste verbinding geven van de avond/nacht ervoor. Let dus altijd goed op de datum bovenaan het reisadvies!

Wil je weten hoe vroeg de eerste verbinding op een dag is. Vraag dan nogmaals het advies op met de werkelijke datum van het reismoment met een zo vroeg mogelijke vertrektijd. Klik op ‘eerdere reisopties’ om de eerste verbindingen te zien.

2 dames kijken in een halte op een infobord

Wil je een reisadvies op maat? Neem contact met ons op

0900 - 9292

€0,90 p/m max. €18,-