Veelgestelde vragen over de 9292 reisplanner

Plan je jouw reis in de 9292 app of op de website? In beide gevallen maak je gebruik van onze reisplanner. Vindt het antwoord op de veelgestelde vragen hieronder.

Vragen over de instellingen van de reisplanner

Dat is vervelend. We kunnen je wat tips geven waardoor het misschien wat gemakkelijker is om het juiste adres te vinden:

  • Is het een straatnaam die veel voorkomt? Voer dan eerst de plaatsnaam in en daarna pas de straatnaam. Dan weet je zeker dat je het juiste adres hebt gevonden.

  • Lukt het niet op de bovenstaande manier? Vul dan de postcode in van het adres waar je heen wilt.

Heb je geen adres? Zoek dan op de plaatsnaam van jouw bestemming. In grote steden wordt dan het centrale station gekozen. Is er geen station? Dan wordt er gekozen voor een centraal punt in de plaats waar je naartoe wilt.

De 9292 app mag niet zomaar de GPS-gegevens van jouw telefoon gebruiken. Hiervoor moet je zelf toestemming geven. Als je de toestemming geeft, krijgt de 9292 app jouw locatie door. Zo kan de reisplanner gemakkelijk vanaf jouw locatie een reis plannen.  

Geef je geen toestemming voor het gebruiken van jouw locatie binnen de 9292 app? Dan kan de app niet waar je bent. Je moet dan zelf jouw startlocatie invullen in het vertrekveld.  

De 9292 app gebruikt deze informatie om jouw reis te kunnen plannen vanaf jouw huidige locatie. We doen verder niks met deze informatie. Het wordt dus ook niet opgeslagen. 

Hiermee plan je een toegankelijke reis. Dat is handig als je bijvoorbeeld moeite hebt met lopen, in een rolstoel zit, blind of slechtziend bent of als je doof of slechthorend bent.

De planning houdt dan rekening met de toegankelijkheid van jouw reis. Er wordt bijvoorbeeld extra tijd berekend bij een overstap. Ook reis je dan alleen maar via haltes en stations die in ons bestand als toegankelijk zijn gemarkeerd.

Alle informatie over toegankelijk reizen met het OV.

Zet je de optie ‘Minder lopen’ aan? Dan zoekt de planner een route vanaf de halte die het dichtste bij het startpunt ligt, en naar de halte die het dichtste bij het vertrekpunt ligt. 

Je verkleint dan dus de loopafstand van het vertrekpunt naar de vertrekhalte, en van de eindhalte naar het eindpunt. 

 Hierdoor kan het wel zo zijn dat je langer onderweg bent of vaker moet overstappen dan wanneer je deze functie niet gebruikt.

Vragen over de route

De 9292 reisplanner zoekt altijd een advies met de snelste reistijd. Soms is de snelste reistijd een reis waarbij je een stukje verder moet lopen. Dat kan om de volgende redenen zijn:

  • Vertrek- en aankomstlocatie liggen dicht bij elkaar – Als het beginpunt dicht bij het eindpunt ligt, of als het begin of het einde van de reis

  • De route via een andere vertrek- of aankomsthalte is sneller – Soms is de reistijd sneller als je via een andere halte reist. Zelfs als je dan wat langer moet lopen. Dat kan bijvoorbeeld komen doordat er bij de andere route vaker bussen, trams of metro's langsrijden.

Kies voor ‘minder lopen’

Wil je graag minder lopen? Dit zet je aan door in de planner onder ‘Opties’ op ‘Minder lopen’ te klikken.

De planner zoekt dan een route vanaf de halte die het dichtste bij het startpunt ligt, en naar een halte die het dichtste bij de aankomstlocatie ligt. Je verkleint dan dus de loopafstand van het vertrekpunt naar de vertrekhalte, en van de eindhalte naar het eindpunt.

Hierdoor kan het wel zo zijn dat je langer onderweg bent of vaker moet overstappen dan wanneer je deze functie niet gebruikt.

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom een reisadvies anders is dan je misschien had verwacht.

Het zou kunnen dat het advies anders is om de andere redenen:

  • Het advies geeft een andere vertrekhalte – De reisplanner zoekt altijd naar het reisadvies met de kortste reistijd. Daardoor kan het komen dat er een andere vertrekhalte wordt geselecteerd dan je had verwacht.

  • Er zijn (on)geplande werkzaamheden – Check jouw reisadvies altijd kort voordat je vertrekt. Dan zijn alle geplande werkzaamheden in ieder geval verwerkt in de app.

  • Niet elk vervoersmiddel rijdt elke dag op dezelfde tijd – De dienstregeling van vervoersmiddelen is niet elke dag hetzelfde. Een andere datum en/of tijd kunnen dus invloed hebben op jouw route.

De 9292 reisplanner zoekt altijd een advies met de snelste reistijd. Soms is de snelste reistijd een reis waarbij je een stukje verder moet lopen. Dat kan om de volgende redenen zijn:

  • Vertrek- en aankomstlocatie liggen dicht bij elkaar – Vertrek- en aankomstlocatie liggen dicht bij elkaar – Als het beginpunt dicht bij het eindpunt ligt, dan wordt er automatisch een looproute voor je uitgestippeld.

  • De route via een andere vertrek- of aankomsthalte is sneller – Soms is de reistijd sneller als je via eeen andere halte reist. Zelfs als je dan wat langer moet lopen. Dat kan bijvoorbeeld komen doordat er bij de andere route vaker bussen, trams of metro's langsrijden.

Kies voor ‘minder lopen’

Wil je graag minder lopen? Dit zet je aan door in de planner onder ‘Opties’ op ‘Minder lopen’ te klikken.

De planner zoekt dan een route vanaf de halte die het dichtste bij het startpunt ligt, en naar een halte die het dichtste bij de aankomstlocatie ligt. Je verkleint dan dus de loopafstand van het vertrekpunt naar de vertrekhalte, en van de eindhalte naar het eindpunt.

Hierdoor kan het wel zo zijn dat je langer onderweg bent of vaker moet overstappen dan wanneer je deze functie niet gebruikt.

Is er een geplande verstoring op de dienstregeling? Bijvoorbeeld omdat er een halte door werkzaamheden niet bereikbaar is? Dan wordt er vaak voor alternatief vervoer gezorgd. Of de bus, tram of metro rijdt een andere route. Je krijgt dan ook een melding in jouw reisadvies. Dan ben je altijd op de hoogte!

Kijk hier voor een overzicht van de geplande verstoringen.

In de 9292 planner begint en eindigt je reis standaard met een stukje lopen van de startlocatie naar de halte/het station, en van de halte/het station naar de eindbestemming.

Stel je in dat je jouw reis wil beginnen of starten met de fiets? Dan bepaalt de planner een punt waar je naartoe kan fietsen en kan overstappen op het OV. Daarbij wordt rekening gehouden met:

  • Je moet je fiets goed kunnen stallen op het punt waar je overstapt op het OV.

  • De maximum fietsafstand is 5 kilometer.

  • De planner plant de snelst mogelijke route, met zo min mogelijk overstappen.

Het kan dus betekenen dat de route van je reis anders is wanneer je begint of eindigt met de fiets, dan wanneer je kiest voor lopen.

Nee, hoe je jouw reis plant met de 9292 reisplanner zegt niet iets over het meenemen van jouw fiets in het OV. 

In veel bussen mogen fietsen niet mee. In de meeste treinen mogen fietsen wel mee, maar daar heb je wel een speciaal treinkaartje voor nodig. Lees hier alles over het meenemen van je fiets in het OV. 

Er zijn verschillende redenen waarom dit kan gebeuren:

  • Werkzaamheden – Soms zijn er werkzaamheden die niet van tevoren zijn gepland. Deze zijn dan (nog) niet bekend bij ons. Daarom zijn deze dan ook niet verwerkt in het reisadvies.

  • Moment van plannen – Je hebt jouw reis een paar dagen van tevoren gepland. Soms verandert de dienstregeling kort voordat de reis begint. Of er zijn werkzaamheden gepland. Check daarom altijd vlak voor vertrek jouw route (minimaal 1 dag van tevoren). Dan weet je zeker dat de reisplanner klopt.

  • Dienstregeling verschilt per moment – De dienstregeling verschilt per dag en per uur. Heb je geboekt voor dinsdagochtend om 10:15? Dan kan je er niet vanuit gaan dat de bus in de middag ook om kwart over het hele uur rijdt (bijvoorbeeld 14:15). Of dat de bus op zondag ook om 10:15 rijdt. Plan dus altijd je rit voor de juiste tijd en juiste dag.

Tip De 9292 reisplanner geeft verschillende reisopties voor jouw reis. Kijk dus welke reis het beste aansluit bij jouw plannen.

Vragen over vervoersmiddelen

De 9292 reisplanner zoekt altijd een advies met de snelste reistijd. Daardoor kan het zijn dat de bus-, tram- of metrolijn die je zoekt niet in het advies staat. In dat geval is een andere bus, tram of metro sneller om jou van A naar B te brengen.

Wil je de specifieke bus-, tram- of metrolijn wel opzoeken? Dat kan op de volgende manieren:

  • Kies jouw vervoersmiddel – Selecteer onder ‘Opties’ de vervoersmiddelen waarmee je wilt reizen. Dit kan helpen jouw gewenste bus-, tram- of metrolijn naar voren te krijgen.

  • Bekijk welke lijnen vanaf een halte vertrekken – Weet je bij welke halte je wilt vertrekken met de bus-, tram- of metrolijn? Je kan deze halte opzoeken op de website of in de 9292 app. Hier zie je hoe laat de verschillende bussen, trams of metro's bij deze halte aankomen.

Ja, dat kan! Ga naar ‘Opties’ in de reisplanner. Zet hier het vinkje achter ‘Vervoer met toeslag’ uit. Je krijgt nu geen reisadviezen met de Intercity direct ertussen. 

Wil je met maar één soort vervoersmiddel reizen? Of wil je juist een van de vervoersmiddelen uitsluiten? Onder 'Opties' in de reisplanner kan je aangeven met welke vervoersmiddelen je wilt reizen.

Standaard staan alle opties aan.

Let op – Heb je één of meerdere vervoersmiddelen uitgeschakeld? Dan kan het zijn dat je geen of minder reisadviezen krijgt. Wil je meer keuze? Selecteer dan alle vervoersmiddelen.

Overige vragen

In de 9292 app: 

Plan een reis naar of van de halte of het station waarvan je de vertrektijden wilt zien. Klik in het reisadvies op de halte of het treinstation. Je komt dan op een zogenaamde haltepagina.  

Op de haltepagina zie je welke treinen, bussen, trams en metro's er op deze halte of dit station stoppen. Ook zie je de vertrektijden van deze treinen, bussen, tras en metro's.   

Tip – Je kan in de app ook een favoriete locatie toevoegen. Dan kan je gemakkelijk de vertrektijden van de halte of locatie opzoeken. Kijk hier hoe je een favoriete locatie instelt.

Op de 9292 website

Zoek in de zoekbalk van de website naar de halte of het station. Of klik in het reisadvies op de halte of het treinstation. Je komt dan op een zogenaamde haltepagina.  

Op de haltepagina zie je welke treinen, bussen, trams en metro's er op deze halte of dit station stoppen. Ook zie je de vertrektijden van deze treinen, bussen, tras en metro's. 

  1. Vul jouw start- en eindpunt in in de reisplanner.

  2. Vul bij vertrektijd een tijd in vóór 23:59 uur.

  3. Klik op ‘latere reisopties’ om te zien of er na middernacht nog reisopties zijn.

Let hierbij goed op de datum die boven het advies staat. Zo weet je zeker dat je het reisadvies voor de juiste datum hebt opgezocht.

Wil je weten hoe laat de vroegste reisoptie is? Stel dan de vertrektijd in op 6:00 uur. Je kan eventueel in het overzicht ook nog kiezen voor ‘eerdere reisopties’ om te zien welke reisoptie de vroegste is.