Hoe werkt de app van 9292?
Met de 9292 app plan je snel en makkelijk je reis met het openbaar vervoer in Nederland. Maar hoe werkt de reisplanner nu eigenlijk? Hoe sla je jouw favoriete locaties op en hoe check je de livepositie van voertuigen? We leggen het je uit op deze pagina.
Plan jouw reis in de app van 9292
De 9292 app geeft altijd de actuele reisinformatie over vertrektijden en vertragingen van alle ov-bedrijven in Nederland. Ben je onderweg? Dan zie je het snel in de app als er iets gewijzigd is. Bijvoorbeeld als de trein van een ander perron vertrekt. Zo ben je altijd op de hoogte van de laatste situatie en kun je jouw reisplannen nog aanpassen als dat nodig is. En bij vertraging past de planner van 9292 automatisch je aansluiting aan. Zo kom je altijd op je eindbestemming aan.
Heb je de 9292 app nog niet? Je downloadt de app hier.
Zo plan je een reis in de 9292 app
Open de app van 9292.
Tik op het vakje ‘Van: Adres, station, postcode, etc.’ en vul je startpunt in.
Tik op ‘Naar: Adres, station, postcode, etc.” en vul je eindpunt in.
In beeld verschijnen reisadviezen. Klik op ‘Eerder’ of ‘Later’ om reisadviezen met een andere vertrek- of aankomsttijd te zien.
Tik op een reisadvies om de details van de reis te bekijken.
Doet de bovenstaande video het niet? Bekijk 'm hier.
Vertrektijd of aankomsttijd aanpassen
De dag en tijd van vertrek staan automatisch ingepland op ‘nu'. Wil je op een andere dag of een ander tijdstip vertrekken? Dan kun je dit aanpassen. Tik op ‘Vertrek’ om dit te veranderen.
Wil je jouw reis plannen op basis van je aankomsttijd, dan kan dat ook. Tik dan eerst op ‘Vertrek', in het scherm dat in beeld komt tik je op ‘Aankomst'. Vul hier de datum en tijd van aankomst in zoals hierboven beschreven. De planner berekent nu hoe laat je moet vertrekken om op tijd op je eindstation te komen.
Heb je toestemming gegeven om jouw locatie met de app te delen? Dan is jouw locatie al ingevuld in de planner als startlocatie. Wil je vanaf een andere locatie een route plannen? Tik dan op ‘Huidige locatie’ en verander het startpunt.
Extra opties voor het plannen van je reis
Wil je dat de planner een langere overstaptijd rekent? Of dat flex-OV wel of niet wordt meegenomen in de reis? Deze en meer instellingen kun je aanpassen via de knop ‘Opties’ in de reisplanner.
Reis via: Wil je graag via een speciale locatie naar jouw eindbestemming reizen? Tik dan op ‘Reis via’ en geef de locatie aan.
Selecteer het vervoersmiddel: Je kunt kiezen of je met de bus, trein, tram, metro en/of boot wil reizen. Alle vervoersmiddelen waar een blauw vinkje bij staat, worden als opties meegenomen in de planner. Wil je niet met één of meer van de vervoersmiddelen reizen? Zet dan het blauwe vinkje uit door op het vervoersmiddel te klikken.
Vervoer met toeslag: Soms moet je voor vervoer extra geld betalen. Zoals voor de intercity direct. Wil je dat dit wordt meegenomen in het plannen van jouw reis? Zet dan het schuifje achter ‘vervoer met toeslag’ aan.
Vervoer op aanvraag: Soms moet een vervoersmiddel worden aangevraagd. Zoals een belbus. Wil je dat deze optie wordt meegenomen in het plannen van jouw reis? Zet dan het schuifje achter ‘Vervoer op aanvraag’ aan.
Minder lopen: Wil je minder lopen tijdens jouw reis? Zet dan het schuifje achter ‘Minder lopen’ aan. De reisplanner zorgt nu voor opties waarvoor je zo min mogelijk hoeft te lopen.
Plan toegankelijke reis: Handig als je een visuele of motorische beperking hebt. Maar ook als je met een kinderwagen of met zware koffers reist. Zet het schuifje achter ‘Plan toegankelijke reis’ aan en de planner houdt hier rekening mee. Lees hier meer over toegankelijk reizen.
Extra overstaptijd: Heb je extra tijd nodig om over te stappen? Omdat je bijvoorbeeld nog snel een winkel op het station in wilt. Of omdat je langzaam loopt? Versleep het bolletje in de lijn onder ‘Extra overstaptijd’ naar rechts. Je ziet direct hoeveel minuten er extra bij de overstaptijd worden opgeteld.
Klaar: Ben je klaar met het aanpassen van de opties? Tik dan op ‘klaar’ rechts bovenin beeld. De opties worden nu meegenomen in het plannen van jouw reis.
E-tickets voor je complete reis
In de 9292 app koop je ook e-tickets voor je gehele reis met het OV. Je hebt dan geen OV-chipkaart, OVpay of papieren kaartje nodig. Plan jouw reis in de app en selecteer het reisadvies dat voor jou het beste werkt. Als je het reisadvies hebt geselecteerd, zie je onderin beeld een knop met de tekst ‘E-tickets kopen'. Tik hierop en volg de stappen om een e-ticket te kopen.
Meer informatie over e-tickets van 9292Favoriete locaties, haltes, stations en reistrajecten
Zijn er locaties waar je veel komt? Of trajecten die je vaak reist? Deze kun je op slaan. Tik op het plusje in het beginscherm van de app. Je krijgt de keuze uit locatie, halte/station en trajecten.
Doet de bovenstaande video het niet? Bekijk 'm hier.
Mijn favoriete locatie
Met jouw favoriete locatie kun je met één druk op de knop jouw reis naar deze locatie plannen.
Wil je dit instellen? Tik op het plusje in het beginscherm van de app en daarna op ‘Mijn locatie'. Zoek een adres, station of postcode op. Je kun deze locatie vervolgens een naam en een eigen icoon geven. Tik op ‘Opslaan'. De locatie komt op het beginscherm te staan onder ‘Mijn locaties'.
Mijn favoriete halte/station
Met jouw favoriete halte/station kun je met één druk op de knop zien welke vervoersmiddelen vanaf een station of halte vertrekken.
Stel dit in door op het plusje in het beginscherm van de app te klikken. Tik daarna op ‘Mijn halte/station’. Zoek een halte of station op. Tik op de halte of het station dat je wilt opslaan en tik in het volgende scherm op ‘Opslaan'. De halte of het station komt op het beginscherm van de app te staan, onder ‘Mijn haltes en stations'.
Mijn favoriete trajecten
Met jouw favoriete trajecten krijg je in je beginscherm direct de eerstvolgende reisadviezen voor dit traject te zien.
Stel dit in door op het plusje in het beginscherm van de app te klikken. Tik daarna op ‘Mijn trajecten'. Vul jouw begin- en eindpunt in en pas de opties aan als je dat nodig vindt. Selecteer hoeveel reisadviezen je op je startscherm wilt zien en tik op ‘Opslaan'.
Instellingen voor lopen, fietsen en rijden
Vaak wordt er op het begin en het einde van je reis een stuk lopen, fietsen of rijden gerekend. Je kunt in de app instellen hoeveel tijd je maximaal wilt lopen of fietsen. En hoe hard je gemiddeld fietst, loopt of rijdt.
Tijd lopen en rijden: Tik in het startscherm op het menu-icoontje linksboven in beeld. Tik op ‘Instellingen'. Tik daarna op ‘Tijd lopen & rijden’. Sleep het bolletje in de lijn om de tijden te veranderen.
Je kunt in dit scherm ook aangeven of je een alternatieve reisadvies wil zien waarin meer of minder tijd voor lopen, fietsen of rijden wordt gerekend.
Snelheid lopen en rijden: Tik in het startscherm op het menu-icoontje linksboven in beeld. Tik op ‘Instellingen'. Tik daarna op ‘Snelheid lopen & rijden’. Sleep het bolletje in de lijn om de snelheid te veranderen.
Live voertuiglocatie van de trein, bus, tram of metro
Wil je graagweten of de bus, tram, metro of trein al in de buurt is? Met live voertuiglocaties kun je precies zien waar het voertuig is. Dan weet je hoe lang je nog moet wachten.
Tik in het startscherm op het menu-icoontje linksboven in beeld.
Tik op ‘vertrektijden'.
Zoek het station of de halte waar je staat te wachten.
Je ziet nu een overzicht van de actuele vertrektijden van jouw halte of perron.
Tik op de trein, bus, tram of metro waar jij op wacht.
Je ziet nu de live locatie van jouw voertuig op de kaart.
Doet bovenstaande video het niet? Je bekijkt 'm hier.