Toegankelijk reizen met het OV
Bij 9292 vinden we het belangrijk dat iedereen met het openbaar vervoer kan reizen. Hier vind je alle informatie die je kan helpen bij het regelen van een toegankelijke reis.
Plan een toegankelijk reis in de 9292 reisplanner
Met de reisplanner van 9292 plan je gemakkelijk een toegankelijke reis. De planner houdt dan rekening met de toegankelijkheid van haltes, stations en voertuigen. Dat is bijvoorbeeld handig als je met een rolstoel reist of slechtziend bent.
Heb je de 9292 app nog niet? Download 'm snel en plan eenvoudig je toegankelijke reis.
Plan een toegankelijke reis op de website
Ga naar de reisplanner op de website.
Vul jouw start- en eindpunt in.
Tik op ‘Extra opties’.
Klik op het icoontje onder ‘Toegankelijk reizen’. Deze wordt blauw als je toegankelijk reizen hebt aangevinkt.
Tik op ‘Plan mijn reis’.
De planner plant nu een toegankelijke reis voor je. Fijne reis!
Plan een toegankelijke reis in de app
Ga naar de reisplanner in de app.
Vul jouw start- en eindpunt in.
Tik op ‘Opties’.
Zet het vinkje aan achter ‘Plan toegankelijke reis’.
Tik op ‘Klaar’ rechtsboven in je scherm.
De planner plant nu een toegankelijke reis voor je. Fijne reis!
Doet bovenstaande uitlegvideo het niet? Bekijk 'm hier.
Reizen met een visuele beperking
Als je slecht ziet of blind bent, kan reizen met het openbaar vervoer een uitdaging zijn. Het is bijvoorbeeld lastig om te zien als de bus aan komt rijden. Of om het juiste perron te vinden. Hieronder geven we een aantal tips.
Geleidelijnen en braille op stations en bij haltes
Bij veel stations en haltes vind je geleidelijnen. Die lijnen kun je voelen met een taststok en brengen je naar belangrijke plekken zoals perrons en kaartautomaten.
Ook hebben alle palen voor de OV-chipkaart pictogrammen in braille. Zo kun je voelen waar je moet in- of uitchecken. In sommige bussen en trams vind je ook braille, bijvoorbeeld op de stopknoppen.
Omroepberichten in het openbaar vervoer
Op treinstations en in de meeste vervoersmiddelen wordt informatie omgeroepen door de luidsprekers. Bijvoorbeeld als er een perron is veranderd of als er een trein is vertraagd. In de bus, trein, tram en metro wordt ook omgeroepen wat de volgende halte is. Dan weet je wanneer je op de stopknop moet drukken.
Let tijdens het in- en uitchecken op het aantal piepjes. Bij het inchecken gaat er 1 piep af en bij het uitchecken 2 piepjes.
Sommige haltes voor de bus, tram en metro hebben een informatiezuil met een omroepknop. Wil je weten over hoeveel minuten de volgende bus komt? Druk op deze knop. De informatie wordt dan hardop voorgelezen.
Tip – Doen de omroepberichten in de trein, bus, tram of metro het niet? Dan is het lastig om te weten wanneer je eruit moet. Vraag aan de chauffeur, de conducteur of een medereiziger of zij jou een seintje willen geven.
Bus laten stoppen
De bus stopt in sommige gevallen alleen wanneer reizigers de buschauffeur laten weten dat ze willen meerijden. Dat is lastig als je de bus niet ziet aankomen. Zorg dat jouw taststok goed te zien is voor de buschauffeur. Als ze de taststok zien, stopt de buschauffeur altijd. Ze vertellen je ook gelijk welke richting ze op gaan. Dan weet jij of je in deze bus moet stappen, of moet wachten op de volgende.
Hulphonden mogen gratis mee in het OV
Heb je extra ondersteuning nodig tijdens je reis? Dan mag een hulphond altijd gratis met je meereizen. De hond moet wel altijd herkenbaar zijn als hulphond. Bijvoorbeeld door een tuigje, dekje of beugel met het logo van een organisatie voor hulphonden.
Reizen met een begeleider
Vind je het fijn om te reizen met een begeleider? Met de OV-begeleiderskaart reist jouw begeleider gratis met jou mee. Zo kan je tijdens de reis geholpen worden als dat nodig is.
Assistentie op het station
Voor mensen met een visuele beperking biedt de NS de ‘1 Stap Verder’-service aan. Met deze service worden reizigers bij aankomst op grote perrons opgevangen door een reisassistent van NS. Deze reisassistent begeleidt je naar jouw volgende vorm van vervoer. Dat kan zijn: de bus-, tram- of metrohalte, de officiële taxistandplaats of de ‘halen en brengen'-plaats (K+R) bij het station.
Je kunt de 1 Stap Verder-service telefonisch aanvragen via NS Klantenservice (030-2357822). Op de website van NS zie je voor welke stations je dit kan aanvragen.
Reizen met een auditieve beperking
Vertragingen die worden omgeroepen op het station of het fluitje van de conducteur als de deuren van de trein sluiten. Als je slecht hoort of doof bent is deze informatie lastiger te krijgen. Wij delen daarom graag een aantal tips.
Informatieborden op het station en bij de halte
Op de meeste stations en bij de meeste haltes zijn visuele hulpmiddelen voor als je slecht hoort. Informatieschermen laten zien hoe laat de treinen, bussen, trams of metro’s vertrekken. Als er vertraging is, of er een perron is veranderd, zie je dit op de schermen.
Informatieborden in de trein, bus, tram en metro
In bijna alle vervoersmiddelen zijn tegenwoordig digitale schermen. Deze laten zien waar je bent en wat de volgende halte is. Dan weet je precies wanneer je uit moet stappen.
In sommige metro's en trams hangt ook boven de deur of het raam een kaart met daarop alle haltes waar het voertuig stopt. Hierop staat soms met lichtjes aangegeven bij welke halte je bent of naar welke halte je nu toe rijdt.
Is het scherm er niet? Of doet ‘ie het niet? Dan kun je in plaats daarvan de 9292 app gebruiken. Ook kan je met de live voertuigpositie in de app precies zien waar je bent. Alle informatie over vertragingen en perronwijzigingen staan ook in de app.
In de trein stappen
Het is gevaarlijk om in een trein te stappen als de deuren sluiten. Maar wat als je het fluitje van de conducteur niet kunt horen?
Bij moderne treinen – Zie je een rode lamp boven de deuren als ze gaan sluiten? Deze lamp knippert zodra de hoofdconducteur de deuren op slot doet. Je mag niet meer in- of uitstappen als deze lamp knippert.
Bij oudere treinen – Let op de conducteur. Staat die met zijn fluit in zijn mond? Dan kun je niet meer instappen!
Begeleiders reizen gratis mee
Wist je dat er ook speciale reisproducten zijn voor mensen met een beperking? Je kunt bijvoorbeeld een gratis begeleider meenemen in het openbaar vervoer. Deze begeleider kan jou helpen tijdens de reis. Lees hier meer over de OV-begeleiderskaart.
Reizen met een motorische beperking
Reizen met het openbaar vervoer kan een uitdaging zijn als je een motorische beperking hebt. Je zit bijvoorbeeld in een rolstoel of loopt met een rollator. Gelukkig zijn er veel mogelijkheden om alsnog op jouw eindbestemming te komen.
Met een rolstoel of scootmobiel in het OV
Trein – De meeste treinen hebben een hoge instap. Daardoor is het lastig om in de trein te stappen. Je kunt Reisassistentie aanvragen bij de NS. Zij helpen bij het in- en uitstappen van de trein. Op de website van NS zie je de voorwaarden voor het aanvragen van de Reisassistentie.
Bus – Bussen hebben vaak een mogelijkheid om achter in de bus in te stappen met een rolstoel of een rollator. Chauffeurs beschikken over een speciale inrijplank of kunnen helpen bij het instappen. Ook is er een speciale plek voor rolstoelen gereserveerd in de bus. Scootmobielen mogen helaas niet in de bus. Dat komt omdat ze te groot en te zwaar zijn.
Tram – Niet alle trams zijn toegankelijk. Er is een hoop verschil per maatschappij. Je kan daarom het beste kijken op de website van de maatschappij waarmee je reist: HTM, GVB, RET, U-OV.
Metro – De toegankelijkheid van trams en metro’s is bij elke maatschappij anders. Benieuwd hoe het zit met toegankelijkheid? Kijk op de website van de maatschappij waarmee je reist: GVB, RET.
Veerboot – De manier waarop toegankelijkheid is ingericht verschilt per veerbootmaatschappij. Kijk daarom altijd op de website van de maatschappij waarmee je reist: bijvoorbeeld Waterbus, Teso, GVB, Rederij Doeksen
Rolstoel, rollator of scootmobiel in het OV
Een rolstoel, rollator of krukken mogen altijd gratis mee in het openbaar vervoer. De rolstoel mag alleen niet te groot zijn. Check voor vertrek de voorwaarden van de vervoerder waar je mee reist. Dan weet je zeker dat jouw rolstoel of scootmobiel mee mag in het OV. Je vindt deze voorwaarden op de website van de vervoerder.
De voorwaarden van een rolstoel of scootmobiel in de trein
Benieuwd of je een rolstoel of scootmobiel in de trein van NS mag meenemen? Hieronder een aantal voorwaarden waar je rekening mee moet houden in de treinen van NS.
De rolstoel of scootmobiel mag maximaal 150 cm lang, 70 cm breed en 137,5 cm hoog zijn.
Handbewogen rolstoel inclusief je eigen gewicht mag niet meer dan 200kg wegen.
Elektrische rolstroel of scootmobiel mag niet meer dan 300kg wegen.
Hulpmiddelen met een verbrandingsmotor mogen niet in de trein. Dit is in verband met de veiligheid.
Bekijk hier alle voorwaarden van NS.
Let op: reis je met de trein van Qbuzz of Arriva? Daar gelden andere voorwaarden voor het reizen met rolstoel of scootmobiel. Lees meer op de website van Qbuzz, Blauwnet en Arriva.
Toegankelijkheid op het station
De meeste stations hebben een lift of een hellingbaan. Ook hebben de meeste stations brede in- en uitcheckpoortjes waar je met een rolstoel of scootmobiel doorheen kan. Steeds meer treinen en andere vervoermiddelen zijn gelijkvloers. Dat is fijn, want dan kan je gemakkelijk instappen als je bijvoorbeeld in een rolstoel zit of met een rollator loopt.
Toegankelijkheid bij de halte van de bus, tram of metro
Reis je met de bus, tram of metro? Dan is het voor vertrek handig om uit te zoeken of de haltes en vervoermiddelen toegankelijk zijn. Je kunt op de website van de vervoerders informatie hierover vinden. Of plan een toegankelijke reis in de 9292 app.
Hulp bij het instappen en uitstappen in de trein
Reis je met de NS? Dan kan je assistentie aanvragen voor het in- en uitstappen van de trein. Dit moet je minimaal 24 uur van tevoren doen. Dit kan online, via de app en telefonisch. Reisassistentie kan je voor elke reis met NS aanvragen, dus ook voor de nachttrein.