Veelgestelde vragen over e-tickets

Heb je vragen over het kopen, betalen of gebruiken van e-tickets? We beantwoorden ze hieronder.

E-tickets kopen

Een e-ticket koop je in 3 simpele stappen: 

  1. Met een e-ticket in de 9292 app kun je direct reizen. E-tickets voor je complete reis koop je eenvoudig in de 9292 app. Plan je reis in de 9292 app.

  2. Kies een reisadvies uit. In het reisadvies tik je op 'E-tickets kopen'. 

  3. Volg de stappen op het scherm. 

Heb je betaald? Je vindt jouw e-ticket(s) onder 'Mijn e-tickets' in het menu linksboven in het startscherm. 

Alle informatie over e-tickets. 

Heb je betaald voor je e-ticket? Je vindt jouw e-ticket(s) onder ‘Mijn e-tickets' in het menu linksboven in het startscherm. 

Bus-, tram- en metrotickets worden 15 minuten vóór de geplande reis geldig. De tickets veranderen dan ook in een ticket met een barcode of visueel element waarmee je kan inchecken. Je kunt vanaf dan ook met het ticket reizen.     

Alle informatie over e-tickets

Ja, dat kan. Je kunt een aantal dagen voor je vertrek jouw e-ticket al kopen. Let er dan wel op dat de tijd en datum van jouw rit goed klopt.  

Bus-, tram- en metrotickets worden 15 minuten vóór de geplande reis geldig. De tickets veranderen dan ook in een ticket met een barcode of visueel element waarmee je kan inchecken. Je kunt vanaf dan ook met het ticket reizen.

Hoe de e-tickets werken verschilt per type vervoerder.  

Bus-, tram- en metrotickets 

Een bus- en tramticket koop je voor een specifieke rit of een uur. Dat hangt af van de vervoerder waarmee je rijdt.  

  • Rit-tickets – Rit tickets zijn geldig voor de specifieke rit op een specifiek tijdstip.  

  • Uurtickets – Uurtickets zijn geldig voor 1 uur. Het uur gaat in vanaf het moment dat je geplande reis zou vertrekken. Op het ticket staat voor welke tijden je ticket geldig is.  

Je uurticket én rit-ticket worden 15 minuten vóór de geplande reis geldig. Ze veranderen dan ook in een ticket met een barcode of visueel element waarmee je kan inchecken. Je kunt vanaf dan ook met het ticket reizen.  

Treintickets 

Treintickets van NS 

Heb je een treinticket gekocht bij 9292 voor de trein van NS (op basis van je reisadvies)? Dan heb je een van de volgende twee tickets: 

  • Ticket met vol tarief – Reis je op werkdagen tijdens de spits?* Dan koop je een ticket voor het volle tarief. Dit ticket is de hele dag geldig op de dag en de route die op het ticket staan. Het tijdstip van de reis maakt dan niet uit.   

  • Tickets met daltarief – Reis je in het weekend? Of door de weeks tijdens daluren?** Dan koop je een ticket met daltarief. Dit ticket is in het weekend de hele dag geldig op de dag en de route die op het ticket staan. Op werkdagen mag je het ticket in de daluren de hele dag gebruiken, op de dag en de route die op het ticket staan. Ja mag hiermee dus niet tijdens de spits reizen. 

*De spits is op werkdagen van 6:30 tot 9:00 uur en van 16:00 tot 18:30 uur.  

** Daluren zijn in het weekend en op feestdagen de hele dag, en op werkdagen vóór 6:30 uur, van 9:00 tot 16:00 uur en na 18:30.  

Treintickets van andere vervoerders 

Jouw ticket is de hele dag geldig op de route en de dag die jij hebt gekozen.  

E-tickets betalen

Je kan in de app betalen met: 

  • iDEAL 

  • Apple Pay en Google Pay 

  • Creditcard: Visa, Mastercard, American Express 

Het e-ticket blijft, ook na gebruik, staan in de app. Deze vind je onder Mijn e-tickets > Verlopen.  

Je ontvangt ook een bevestigingsmail als je een e-ticket hebt gekocht. Hierin staat ook de betaalbevestiging. Dat kan je gebruiken om achteraf te declareren.  

Let op – Deze mail is geen geldig vervoersbewijs.  

E-tickets gebruiken

Heb je betaald voor je e-ticket? Je vindt jouw e-ticket(s) onder ‘Mijn e-tickets' in het menu linksboven in het startscherm. 

Bus-, tram- en metrotickets worden 15 minuten vóór de geplande reis geldig. De tickets veranderen dan ook in een ticket met een barcode of visueel element waarmee je kan inchecken. Je kunt vanaf dan ook met het ticket reizen.     

Alle informatie over e-tickets

Ja, om een e-ticket te kopen in de 9292 app heb je een internetverbinding nodig. Ook voor het gebruiken van het e-ticket heb je een internetverbinding nodig.

Het ticket dat je koopt is alleen geldig op de telefoon waarmee je het ticket hebt gekocht. Je kan het niet doorsturen naar een andere telefoon.

Je uurticket en rit-ticket worden 15 minuten vóór de geplande reis geldig. Ze veranderen dan ook in een ticket met een barcode of visueel element waarmee je kan inchecken. Je kunt vanaf dan ook met het ticket reizen. 

Scan de barcode of de QR-code van het e-ticket om het poortje te openen. Houd de barcode voor de kaartlezer van het poortje. Deze zit aan de rechterkant. Je hoort 1 piepje als het poortje opengaat.  

Heb je voor meerdere personen een e-ticket gekocht? Dan ontvang je per persoon een eigen e-ticket met een unieke barcode of QR-code. Je kan voor elke reiziger dus het poortje openen.  Je mag maar met 1 persoon tegelijkertijd door de poortjes heen lopen.

Let op – De tickets zijn alleen te gebruiken op de telefoon waar deze is aangeschaft. Je kan de e-tickets niet doorsturen naar een andere telefoon. 

Trein 

Jouw e-ticket is geldig op de momenten die zijn aangegeven op het ticket. Je hoeft daarvoor niet in of uit te checken als je een e-ticket hebt voor de trein. Je kan dus zo in de trein gaan zitten en bij een controle je kaartje laten zien.  

Moet je door een poortje om het station in te gaan? Scan de barcode of de QR-code van het e-ticket om het poortje te openen. Houd de barcode voor de kaartlezer van het poortje. Deze zit aan de rechterkant. Je hoort 1 piepje als het poortje opengaat. 

Let op – opent het poortje niet wanneer je jouw QR-code scant? Dat kan komen omdat jouw e-ticket niet geldig is op dat moment. Bijvoorbeeld omdat het ticket geldig is op een andere datum. Of het is een daluren-ticket en je scant het ticket tijdens de spits.  

Bus, tram en metro 

Of je moet inchecken hangt af van de vervoerder en het ticket waarmee je reist. Moet je inderdaad inchecken? Omdat je bijvoorbeeld een poortje moet openen? Houd dan de barcode of QR-code voor de scanner.  

Kan je het e-ticket niet scannen? Toon dan het ticket aan de bus- of tramchauffeur. Zij weten dan dat je een geldig betaalbewijs hebt.  

Let op – E-tickets zijn alleen geldig op de dag en het moment  waarvoor je het e-ticket hebt gekocht. Je uurticket en rit-ticket worden 15 minuten vóór de geplande reis geldig. Ze veranderen dan ook in een ticket met een barcode of visueel element waarmee je kan inchecken. Je kunt vanaf dan ook met het ticket reizen. 

Je moet met het e-ticket uitgecheckt zijn bij de poortjes op het station, op dezelfde dag dat je de parkeergarage wilt uitrijden.

  1. Rijd tot de slagboom. 

  2. Open de 9292 app op je smartphone en ga naar het e-ticket waarmee je vandaag hebt gereisd en waarmee je bent uitgecheckt.

  3. Houdt de QR-code van jouw e-ticket voor de lezer van het automaat. De korting wordt automatisch berekend.

  4. Betaal met je betaalpas.

  5. De slagboom gaat open en je kunt uitrijden. Je kunt een bonnetje laten afdrukken.

Staat jouw vraag hier niet tussen? Kijk dan op onze pagina over e-tickets of neem contact op met de klantenservice.

Lees meer over: