Prijzen & abonnementen

In- of uitcheck gemist

Terugvragen onterecht afgeschreven saldo OV-Chipkaart

Reizen met de OV-chipkaart is makkelijk. Toch kan er iets misgaan en kan het zijn dat je te veel hebt betaald. Het kan ook gebeuren dat er een te hoog bedrag is afgeschreven. In deze gevallen is het mogelijk om geld terug te vragen. We leggen hier uit hoe je dit doet.

Via uitcheckgemist saldo terugvragen

Niet uitgecheckt

Heb je niet uitgecheckt? Bijvoorbeeld omdat het poortje het niet deed of je het vergeten bent? Dan heb je teveel betaald. Wanneer je gereisd hebt met Arriva, Breng, Connexxion, EBS, GVB, Hermes, HTM, RET, Qbuzz, Syntus of U-OV vraag dan via uitcheckgemist.nl het saldo terug.

  Uitcheck gemist?

Bekijk het filmpje hoe je in 3 simpele stappen het saldo terugvraagt.

Let op: voor het terugvragen van geld is het jaar opgedeeld in twee termijnen: januari tot en met juni, en juli tot en met december. Je kan per termijn voor maximaal drie ritten per vervoerder saldo terugvragen. Dat zijn dus maximaal 6 ritten per vervoerder per kalenderjaar.

Gemiste check-uit niet zichtbaar?

In de reishistorie zie je alle ritten zonder check-uit van de laatste 180 dagen. Het kan zijn dat de vervoerder de informatie nog niet bij ons heeft aangeleverd. Het kan zijn dat het OV-bedrijf de informatie nog niet heeft aangeleverd. Daarom duurt het soms langer voordat een gemiste check-uit zichtbaar is. In de meeste gevallen zie het binnen 14 dagen maar uiterlijk binnen 62 dagen.

Via formulier saldo terugvragen

Heb je met een NS gereisd? Vul dan het (digitale) formulier in. Stuur het volledig ingevulde formulier naar NS. Ook voor vragen en opmerkingen over wanneer je geld terug kunt krijgen, kun je terecht bij hun. 

Verkeerd bedrag of mislukte betaling

Het kan ook gebeuren dat er een te hoog bedrag is afgeschreven. Of dat de betaling bij een automaat is mislukt. Je kunt dan ook het te veel betaalde geld terugvragen.

Heb je hier nog een vraag over? Kijk dan bij de Vragen en Antwoorden op de site van OV-Chipkaart.nl.