Wil je een reisadvies op maat? 0900 - 9292 (€0,90 p/m max. €18,-)

Nieuws

Overzicht cashloos reizen in het OV haha

Waar betaal je nog contant in het OV en waar niet?

Laatste update: woensdag 4 juli 2018 09:00

We krijgen steeds vaker de vraag of je nog met contact geld een los kaartje kunt kopen in het openbaar vervoer. Dat is een goede vraag want de OV-bedrijven streefden ernaar om per 1 januari 2018 geen contant geld meer in hun voertuigen te accepteren. Niet alle OV-bedrijven voeren de veranderingen tegelijk door. Daarom hieronder een overzicht.

Los kaartje contant, met pin of contactloos betalen?

Niet bij alle OV-bedrijven kun je al contactloos betalen, pinnen of nog met contant geld betalen. Hieronder zie je, zover bekend, per vervoerder wat de huidige stand van zaken is.

Arriva

Cashloos betalen bij Arriva

Vanaf 1 januari 2018 zijn alle voorbereidingen bij Arriva klaar om over te stappen naar cashloos betalen. Alle bussen beschikken dan over een nieuw betaalsysteem waarmee je kaartjes kunt betalen met pin, contactloos of creditcard.

In diverse regio's van Arriva zijn al stappen gezet op het gebied van nieuwe betaalmogelijkheden. Zo is het in de regio Zuid-Holland, Brabant, Friesland, Lelystad en op lijn 304 en 314 in Groningen al niet meer mogelijk om met contant geld te betalen in de bus. 

Uitzondering Limburg en grensoverschrijdende lijnen

Uitzonderingen voor grensoverschrijdende lijnen 44, 64 en 350 Op de grensoverschrijdende lijnen 44 en 64 kun je gedurende een bepaalde overgangsperiode nog Duitse tickets met contant geld in de bus aanschaffen.

  • Op lijn 64 (Roermond - Heinsbergen) is dat nog mogelijk tot 1 juli 2018. 
  • Op lijn 44 (Heerlen -Aken) duurt de overgangsperiode tot 1 januari 2019. 
  • Op lijn 350 (Maastricht -Aken) kan de reiziger in de bus juist de Nederlandse tickets tot 1 januari 2019 nog met cash betalen. 

Het gaat dan alleen om de Nederlandse Dagkaart Limburg Bus en de Nederlandse Dal dagkaart Limburg Bus.

Per 24 juni nieuw betaalgemak in Arriva-bussen in Gelderland

Om het OV makkelijker en veiliger te maken, is het vanaf 24 juni 2018 niet meer mogelijk om met contant geld in de bussen van Arriva Gelderland te betalen. Je betaalt in alle bussen alleen nog maar met pin, contactloos of je reist met de OV-chipkaart. Ook kun je een e-ticket aanschaffen of een kaartje kopen in de voorverkoop.

Overzicht alle regio's Arriva

Wil je  weten wat het betekent voor jouw regio? Klik dan op de onderstaand link om naar de site van Arriva te gaan en lees daar verder. 

 

Betaal je met pin of contactloos in de bus? Let dan goed op de pinbon, dit is samen met het kaartje wat je van de buschauffeur ontvangt, het officiële vervoerbewijs. Dit dien je bij overstap of controle te kunnen tonen.

Arriva E-tickets

Het is ook mogelijk om gemakkelijk en snel een e-ticket te kopen via de site van Arriva. Dit kan op trajecten waarbij je alleen in een bus of trein van Arriva stapt.

Breng / OV Regio IJsselmond

Vanaf 1 juli 2018 kunnen reizigers een buskaartje gekocht bij de buschauffeur van Breng (regio Arnhem Nijmegen) en OV Regio IJsselmond (Flevoland en Noordwest Overijssel) en niet meer met contant geld betalen. Betaling is dan alleen nog mogelijk met bankpas of creditcard.

 

Connexxion

Vanaf begin 2018 is het in de bussen van Connexxion niet meer mogelijk om met contant geld te betalen. Je kunt dan pinnen voor een los kaartje, veilig en snel! Lees alles over het betalen in de verschillende regio’s op connexxion.nl/betalen.

EBS

Na1 januari 2018 kun je in de bussen van EBS nog betalen met contant geld. Medio 2018 zullen er andere vormen van betalen mogelijk worden in de bussen van EBS. 

GVB

Vanaf maandag 26 maart 2018 is , naast tram 26, ook alle andere tramlijnen 'cashloos'. Vanaf deze datum is al het OV van GVB ‘cashvrij’ en kun je ook in de tram niet meer met contant geld een kaartje kopen.

Hermes

Met ingang van vrijdag 1 december 2017 wordt er geen contant geld meer in de bussen in Brabant (Hermes en Arriva) geaccepteerd.

HTM en HTMbuzz

Vanaf de tweede helft 2018 kun je alleen met de bankpas/creditcard een kaartje kopen bij de buschauffeur. In alle trams koop je dan een kaartje in een automaat en betalen met muntgeld, bankpas en creditcard. Tot dan kun je losse kaartjes kopen bij:

  • De servicepunten: betalen met PIN, Creditcard en contant
  • HTMbuzz: contant betalen
  • Bij de trambestuurder van de rood-beige trams: contant betalen
  • In de automaat van de nieuwe R-net trams: betalen met muntgeld, Pin of creditcard
  • In de automaat van de RandstadRail-tram: betalen met muntgeld

 

HTM Ticket app

Naast de bovenstaande mogelijkheden koop je een vervoerbewijs via de HTM Ticket app. Via de app betaal je met iDeal of een creditcard.

Qbuzz

Bij Qbuzz Groningen/Drenthe kun je nog contant betalen in de bus.

Betaal bij de aanschaf van een kaartje in de bus indien mogelijk zoveel mogelijk gepast. In de bus is er geen geld terug van papiergeld van meer dan twintig euro.

Q-link

Vanaf 1 juni 2018 kun je alleen met PIN of de OV-chipkaart reizen in de Q-link blauw bussen. Met contant geld betalen is niet meer mogelijk. Qbuzz start dit jaar met het afschaffen van contant geld in een groot aantal bussen.

Vanaf juni kan er niet meer contant afgerekend worden in de bussen van Q-link blauw (lijn 3, 4 en de nachtbuslijnen). In najaar volgen de overige Q-link lijnen (m.u.v. Q-link oranje) en de stadsbussen van Emmen. De aanschaf van nieuwe en snelle pinapparatuur maakt deze ontwikkeling mogelijk.

In de Q-link blauw lijn 3 (van Lewenborg via P+R Hoogkerk naar Leek ) en lijn 4 (Beijum via P+R Hoogkerk naar Roden) was het al mogelijk om te betalen met je Pinpas.

RET

Vanaf 1 november 2017 is er een proef van 3 maanden om op verschillende lijn ook met de PIN en contactloos te betalen. De proef vindt plaats op verschillende buslijnen zodat het cashloos afrekenen voor het RET 1 uurkaartje in heel de regio Rottterdam getest kan worden. Bij het instappen in de bus zie je direcht of je cashloos kunt betalen. 

 

Koop je bij de RET een vervoerbewijs in de bus of tram waar betalen met PIN niet mogelijk is, betaal dan bij voorkeur met gepast geld. Omdat chauffeurs in het kader van de veiligheid niet te veel wisselgeld bij zich hebben, kunnen zij biljetten groter dan € 20 euro helaas niet aannemen.

Bobbus

Je kunt nog een los kaartje kopen voor de Bobbus. Betaal deze bij voorkeur met gepast geld.

Fast Ferry

Aan boord van de Fast Ferry kun je een kaartje (enkele vaart, dagretour of 20-vaartenkaart) kopen. Je moet contant betalen, pinnen is helaas niet mogelijk. De OV-chipkaart, (ster)abonnementen en OV-jaarkaarten zijn op de Fast Ferry niet geldig.

Keolis Nederland - Syntus

Syntus Gelderland, Overijssel en Twente

Vanaf 24 juni 2018 kun je in de bus niet meer met contant geld betalen. Wel pinnen! Je kunt wel met PIN, de Syntus app of de OV-chipkaart betalen. Allemaal makkelijke en veilige manieren van betalen. Wil je toch contant afrekenen? Dat kan in de voorverkoop bij één van de servicepunten.

 

Syntus app

Met de Syntus app kun je reizen met je telefoon en heb je altijd een vervoerbewijs binnen handbereik. Syntus heeft verschillende tickets en abonnementen te koop op deze app.

 

Syntus Nachtlijnen Utrecht

Tickets kunnen gekocht worden in de Syntus App en bij de chauffeur. Let op! Je kunt niet met OV-chipkaart reizen in de Syntus-nachtbussen!

Twents

Gelijk aan de informatie die geldt voor Syntus.

U-OV

Vanaf 9 juli kun je in de lijnen 1, 2, 3 en 7 alleen nog pinnen om een kaartje te kopen in de bus. In bussen op deze lijnen is het vanaf dan niet meer mogelijk om met contant geld een kaartje te kopen.

Op dit moment kun je op de overige lijnen nog met contant geld een kaartje kopen bij de chauffeur of trambestuurder. Houd er wel rekening mee dat de chauffeur beperkt wisselgeld bij zich heeft. 

 

U-OV nachtlijnen

In de U-OV nachtlijnen, die elke zaterdag- op zondagnacht rijden, kun je betalen met je pinpas of je OV-chipkaart. Contant betalen in deze nachtlijnen is niet mogelijk. 

Waterbus

Aan boord van de schepen van Waterbus betaal je contant en kun je niet pinnen. Wil je een los kaartje kopen dan is dit ook van te voren mogelijk via de website van Waterbus.

Reizen met een OV-chipkaart

Het is het meest handig om te reizen met een OV-Chipkaart. Je reist dan op saldo of je koopt van te voren een product dat je op je OV-chipkaart laadt.

9292 reist met je mee

 

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws over het OV via Facebook en Instagram. Je kunt een vraag stellen via Twitter, FB Messenger of bellen met 0900-9292 (€0,90 p/m max. €18)