Nieuwsoverzicht

Overzicht cashloos reizen in het OV

Waar betaal je nog contant in het OV en waar niet?

Laatste update: donderdag 11 februari 2021 11:00

We krijgen met regelmaat de vraag of je nog met contant geld een los kaartje kunt kopen in het openbaar vervoer. Bij de meeste OV-bedrijven kun je inmiddels contactloos betalen of pinnen. 

Los kaartje contant, met pin of contactloos betalen?

Hieronder zie je per vervoerder wat de huidige stand van zaken is.

Arriva

Cashloos betalen bij Arriva 

Alle bussen van Arriva beschikken over een betaalsysteem waarmee reizigers kaartjes kunnen betalen met pin of creditcard. Ook zonder OV-chipkaart kun je dus gemakkelijk reizen met de bus. Let wel goed op de pinbon, dit is samen met het kaartje wat je van de buschauffeur ontvangt het officiële vervoerbewijs. Je dient dit bij overstap of controle te kunnen tonen.

In Arriva bussen betaal je met pin, credcitcard, e-ticket of OV-chipkaart.

Overzicht alle regio's Arriva

Wil je  weten wat het betekent voor jouw regio? Klik dan op de onderstaand link om naar de site van Arriva te gaan en lees daar verder. 

Arriva E-tickets

Het is ook mogelijk om gemakkelijk en snel een e-ticket te kopen via de site van Arriva. Dit kan op trajecten waarbij je alleen in een bus of trein van Arriva stapt.

Breng / OV Regio IJsselmond

In alle bussen van Breng en OV Regio IJsselmond is het niet meer mogelijk om met contant geld te betalen. Betaling is dan alleen nog mogelijk met bankpas of creditcard.

Connexxion

Het is niet mogelijk om in de bussen van Connexxion met contant geld te betalen. Je kunt dan pinnen voor een los kaartje, veilig en snel! Lees alles over het betalen in de verschillende regio’s op connexxion.nl/betalen.

EBS

Het is niet mogelijk om in de bussen van EBS in de regio Haaglanden, Voorne-Putten en Rozenburg en regio Waterland met contant geld te betalen. Betaal een los kaartje in de bus met je (buitenlandse) pinpas of creditcard.  Dat is makkelijker, sneller en veiliger. Je betaalt bij de buschauffeur en krijgt een papierenkaartje/bonnetje. Dit is je geldige vervoerbewijs. Natuurlijk kun je in de bus ook gewoon blijven betalen met de OV-chipkaart.

GVB

Al het GVB OV is cashloos. Een kaartje kopen in de tram, (nacht)bus of op de Noordzeekanaalponten kan dus alleen met een betaal pas of creditcard. 

Hermes

Er wordt geen contant geld meer in de bussen in Brabant (Hermes en Arriva) geaccepteerd.

HTM

In alle bussen van HTM koop je een kaartje bij de chauffeur. Je betaalt (contactloos) met een bankpas of creditcard.

HTM Ticket app

Naast de bovenstaande mogelijkheden koop je een vervoerbewijs via de HTM Ticket app. Via de app betaal je met iDeal of een creditcard.

Qbuzz

Let op! Het kopen van een los kaartje kan per 15 december 2019 alleen nog met PIN/creditcard. Met contant geld betalen is dan niet meer mogelijk.

Tot die tijd kun je bij Qbuzz Groningen/Drenthe kun je nog contant betalen in de bus. 

Buskaartjes zijn alleen bij de chauffeur in de bus te koop. Je rekent de kaartjes contant af. In de volgende bussen kun je alleen pinnen, contant betalen is in deze bussen niet meer mogelijk.

  • Q-link groen (lijn 1 en 2)
  • Q-link blauw (lijn 3 en 4 en de nachtbussen)
  • Q-link paars (lijn 5 en 6) vanaf 1 november 2018
  • Q-link rood (lijn 12)
  • Stadsbussen Emmen

RET

In alle trams en bussen van de RET kun je alleen met je bankpas of creditcard betalen. Je kunt contactloos een los kaartje kopen bij de tramconducteur of buschauffeur. Hierdoor neemt de kans op overvallen af en kunnen we veilig blijven reizen.

Je kunt met contant geld alleen nog een los kaartje kopen bij enkele kaartautomaten op de metrostations en bij de RET Servicepunten. Je kunt ook van tevoren een kaartje kopen in de RET Barcode App

Keolis Nederland - Syntus

Syntus Gelderland, Overijssel, Twente, Utrecht en Allgo

Je kunt in de bussen van Syntus niet meer met contant geld betalen. Wel pinnen! Je kunt wel met PIN, de Syntus app of de OV-chipkaart betalen. Allemaal makkelijke en veilige manieren van betalen. Wil je toch contant afrekenen? Dat kan in de voorverkoop bij één van de servicepunten.

Syntus app

Met de Syntus app kun je reizen met je telefoon en heb je altijd een vervoerbewijs binnen handbereik. Syntus heeft verschillende tickets en abonnementen te koop op deze app.

Syntus Nachtlijnen Utrecht

Tickets kunnen gekocht worden in de Syntus App en bij de chauffeur. Let op! Je kunt niet met OV-chipkaart reizen in de Syntus-nachtbussen!

Twents

In de trein van Twents kun je geen vervoerbewijs kopen. Je hebt wel een geldig vervoerbewijs nodig voordat je in de trein instapt. Naast de verkooppunten van Keolis kun je een NS-kaartje kopen. Dit kan bij de loketten van de NS stations Zutphen en Hengelo en bij de bekende gele NS-kaartautomaten op elk station, dus ook de Syntus-stations.

U-OV

Het is niet mogelijk om af te rekenen met contant geld op alle U-OV lijnen. Het is alleen mogelijk om met de pinpas te betalen. 

Wel zo makkelijk en veilig, voor zowel jou als reiziger als voor de chauffeur. Van de chauffeur ontvang je een bon, die tevens je vervoerbewijs is. De voorwaarden van de reisproducten wijzigen niet. Je kunt bijvoorbeeld met deze bon gewoon overstappen op een andere lijn.

Let op! Voor het reizen met de tram van U-OV kun je alleen een los kaartje bij de automaat op het perron kopen. Bij de trambestuurder kunnen er geen vervoerbewijzen meer gekocht worden. 

U-OV nachtlijnen

In de U-OV nachtlijnen, die elke zaterdag- op zondagnacht rijden, kun je betalen met je pinpas of je OV-chipkaart. Contant betalen in deze nachtlijnen is niet mogelijk. 

Waterbus

Aan boord van de schepen van Waterbus betaal je contant en kun je niet pinnen. Wil je een los kaartje kopen dan is dit ook van te voren mogelijk via de website van Waterbus.

Reizen met een OV-chipkaart

Het is het gemakkelijkst om te reizen met een OV-Chipkaart. Je reist dan op saldo of je koopt van te voren een product dat je op je OV-chipkaart laadt.

9292

E-tickets voor het hele traject met trein, bus, tram, metro én veer

Ben je niet in het bezit van een OV-chipkaart of vind je het handig dat het kaartje voor je hele reis in één app zit? Koop dan je ticket via de 9292 app. Hoe je dit doet en voor welke OV-bedrijven dit kan, dat leggen we je graag uit.

9292 reist met je mee

 

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws over het OV via Facebook en Instagram. Je kunt een vraag stellen via Twitter, FB Messenger of bellen met 0900-9292 (€0,90 /min. max. €18)