Veelgestelde vragen over betaalopties

Vragen over de verschillende betaalopties in het OV? Hieronder geven we antwoord.

Op deze pagina

OVpay

Wat vervelend dat dit gebeurt. Het kan verschillende redenen hebben dat dit gebeurt:

  1. De bank waarmee je betaalt – OVpay werkt niet met alle banken even goed. Is je betaalpas van een andere bank dan ABN AMRO, ASN bank, bunq, ING, Knab, Rabobank, Regiobank, SNS of Triodos? Dan kan het zijn dat de kaartlezer jouw bankpas niet accepteert.

  2. Niet genoeg saldo – Als je te weinig geld op je rekening hebt staan, kan je niet inchecken met je bankpas. Voor reizen met de bus, tram of metro moet er €4 op jouw rekening staan. Reis je met de trein? Dan moet er ten minste €20 op je rekening staan.

  3. Je stapt over – Het kost soms wat tijd om het geld van je reis van jouw rekening af te schrijven. Pas als het geld echt is afgeschreven, kan je weer inchecken met je betaalpas. Stap je over? Probeer dan na een minuut nog eens in te checken met je betaalpas. Vaak lukt het dan wel.

  4. Betaalpas is geblokkeerd voor het OV – Kon na jouw vorige reis het bedrag van de reis niet worden afgeschreven? Dan wordt jouw betaalpas geblokkeerd totdat het bedrag wel is betaald. OVpay probeert dit net zolang tot het is gelukt. Je kan het bedrag ook altijd zelf betalen.

Ben je jonger dan 12 of ouder dan 65? Dan reis met 34% in de bus, tram en metro. Leeftijdskorting kan je toevoegen via de OVpay app.

  1. Download de OVpay app.

  2. Maak een account aan.

  3. Voeg je betaalpas toe aan jouw account. Lees hier hoe dat werkt.

  4. Druk op 'leeftijdskorting toevoegen' en volg de stappen in de app.

Kijk op de website van OVpay voor meer informatie.

Heb je jouw uitcheck gemist? Of is er per ongeluk ingecheckt met OVpay terwijl je jouw e-ticket wilde scannen? Dan kan je jouw geld terugvragen. Je herkent de betaling van OVpay op jouw rekening aan het afschrift met het kenmerk 'NLOV' gevolgd door 14 cijfers.

Zo vraag je jouw geld terug:

  1. Ga naar jouw reisoverzicht op OVpay.nl

  2. Volg het stappenplan.

Lees hier meer over betalen met je betaalpas.

E-tickets

Het ticket dat je koopt is alleen geldig op de telefoon waarmee je het ticket hebt gekocht. Je kan het niet doorsturen naar een andere telefoon.

Je kan in de app betalen met: 

  • iDEAL 

  • Apple Pay en Google Pay 

  • Creditcard: Visa, Mastercard, American Express 

Een e-ticket koop je in 3 simpele stappen: 

  1. Met een e-ticket in de 9292 app kun je direct reizen. E-tickets voor je complete reis koop je eenvoudig in de 9292 app. Plan je reis in de 9292 app.

  2. Kies een reisadvies uit. In het reisadvies tik je op 'E-tickets kopen'. 

  3. Volg de stappen op het scherm. 

Heb je betaald? Je vindt jouw e-ticket(s) onder 'Mijn e-tickets' in het menu linksboven in het startscherm. 

Alle informatie over e-tickets. 

Trein 

Jouw e-ticket is geldig op de momenten die zijn aangegeven op het ticket. Je hoeft daarvoor niet in of uit te checken als je een e-ticket hebt voor de trein. Je kan dus zo in de trein gaan zitten en bij een controle je kaartje laten zien.  

Moet je door een poortje om het station in te gaan? Scan de barcode of de QR-code van het e-ticket om het poortje te openen. Houd de barcode voor de kaartlezer van het poortje. Deze zit aan de rechterkant. Je hoort 1 piepje als het poortje opengaat. 

Let op – opent het poortje niet wanneer je jouw QR-code scant? Dat kan komen omdat jouw e-ticket niet geldig is op dat moment. Bijvoorbeeld omdat het ticket geldig is op een andere datum. Of het is een daluren-ticket en je scant het ticket tijdens de spits.  

Bus, tram en metro 

Of je moet inchecken hangt af van de vervoerder en het ticket waarmee je reist. Moet je inderdaad inchecken? Omdat je bijvoorbeeld een poortje moet openen? Houd dan de barcode of QR-code voor de scanner.  

Kan je het e-ticket niet scannen? Toon dan het ticket aan de bus- of tramchauffeur. Zij weten dan dat je een geldig betaalbewijs hebt.  

Let op – E-tickets zijn alleen geldig op de dag en het moment  waarvoor je het e-ticket hebt gekocht. Je uurticket en rit-ticket worden 15 minuten vóór de geplande reis geldig. Ze veranderen dan ook in een ticket met een barcode of visueel element waarmee je kan inchecken. Je kunt vanaf dan ook met het ticket reizen. 

Ja, dat kan. Je kunt een aantal dagen voor je vertrek jouw e-ticket al kopen. Let er dan wel op dat de tijd en datum van jouw rit goed klopt.  

Bus-, tram- en metrotickets worden 15 minuten vóór de geplande reis geldig. De tickets veranderen dan ook in een ticket met een barcode of visueel element waarmee je kan inchecken. Je kunt vanaf dan ook met het ticket reizen.

Heb je betaald voor je e-ticket? Je vindt jouw e-ticket(s) onder ‘Mijn e-tickets' in het menu linksboven in het startscherm. 

Bus-, tram- en metrotickets worden 15 minuten vóór de geplande reis geldig. De tickets veranderen dan ook in een ticket met een barcode of visueel element waarmee je kan inchecken. Je kunt vanaf dan ook met het ticket reizen.     

Alle informatie over e-tickets

Heb je meer vragen over e-tickets? Kijk op deze pagina voor nog meer veelgestelde vragen over e-tickets.