Gesloten poortjes kun je openen met de barcode op je ticket. De barcode werkt alleen bij poortjes met een barcode reader, dit is een poortje met een glazen barcodelezer aan je rechterkant.
Let op:
- Heb je een ticket voor een trein gekocht? Deze is geldig gedurende de (dal)uren op de dag van het reisadvies waarvoor je het ticket hebt gekocht. De tijden staan aangegeven op je ticket.
- Heb je een ticket voor bus, tram of metro gekocht en sta je voor een gesloten poortje? Het ticket wordt een aantal minuten voor de vertrektijd automatisch geldig.
De tickets zijn geldig voor de dag én het tijdstip van vertrek van het voertuig waarvoor je het ticket hebt gekocht. Het uiterlijk van het ticket wijzigt dan naar een barcode.
Lukt het niet om de poortjes met een barcode te openen? Vraag dan een medewerker om hulp. Vaak kun je ook terecht bij een informatiepaal terecht. Deze palen vind je op elk station, in de buurt van de poortjes of op het perron. Druk op de i-knop en je krijgt een medewerker te spreken.
Poortje wil ticket niet scannen
Dit kan door diverse redenen gebeuren. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat het glas van deze scanners soms dusdanig beschadigd dat deze de barcode niet meer kan lezen.
Als dat het geval is of er is een andere storing van het poortje, geef dit dan door aan de desbetreffende vervoerder.
Geen poortjes?
Staan er geen poortjes maar alleen check-in en check-uit paaltjes? Dan is het niet nodig om in en uit te checken. De barcode werkt niet op deze paaltjes.
Je kan dan dus zo in de trein gaan zitten en bij een controle je kaartje laten zien.