Over 9292

Miljoenen reisvragen bij stroomstoring

Miljoenen reisvragen bij stroomstoring

De grote stroomstoring in Noord Holland van afgelopen vrijdag, 27 maart 2015, zorgde voor een enorme vraag naar reisinformatie bij 9292. Maar liefst 2,5 miljoen reisadviezen werden opgevraagd via de verschillende kanalen. De telefoondienst verwerkte zelfs drie keer zoveel reisvragen als normaal.

Vrijdag 27 maart ging rond half tien Noord Holland ‘down’ in verband met een grote stroomstoring. Dit had uiteraard ook een grote impact op en het openbaar vervoer. Treinen, trams en metro’s in Amsterdam en een ruime kring daaromheen konden niet meer rijden. Om pro-actief om te kunnen gaan met de enorme vraag naar reisinformatie plaatste 9292 een waarschuwingsbericht op de site. Deze pagina is bijna 13.000 keer bezocht.

Ook op de social media was het druk. Via twitter @9292 handelde 9292 honderden vragen af. Stefan Hulman, Algemeen Directeur van 9292: “Op dit soort dagen is het altijd een stuk drukker dan normaal, maar dit sloeg echt alles. We zijn er trots op dat onze systemen het allemaal aankonden, zeker als je bedenkt dat het datacenter in Amsterdam ten tijde van de stroomstoring moest overschakelen op de noodstroom voorziening. Dit alles is vlekkeloos verlopen en onze systemen zijn blijven werken.”