9292, leverancier van OV-reisinformatie namens de OV-bedrijven in Nederland, heeft in 2015 ruim 661 miljoen reisadviezen geproduceerd. Dat is dik 100 miljoen meer dan in 2014. Sinds eind 2014 groeide het aantal reisadviezen met name door de komst van real time informatie.
Met een gemiddelde van 1,8 miljoen reisadviezen per dag was er duidelijk sprake van een groei ten opzichte van het voorgaande jaar. Sinds eind november 2014 kunnen reizigers ook real time reisinformatie via 9292 opvragen en liep het aantal adviezen gestaag op. In september 2015 werd een nieuwe groeispurt ingezet. In die periode gaat altijd een nieuwe groep jongeren, die naar het voortgezet onderwijs gaan, 9292 gebruiken. De laatste maanden liep de teller op naar 2,2 miljoen adviezen per dag. Daarvan gaat zo’n 60 % via de mobiele devices.
Stefan Hulman, Algemeen Directeur van 9292, is tevreden over 2015: “9292 is voor veel reizigers een vertrouwde reishulp geworden in de afgelopen jaren. We merken dat aan de reacties die we krijgen via onze diverse klantenservicekanalen. Zeker de real time reisinformatie wordt veel geraadpleegd. Daarnaast zien we goed gebruik van de nieuwe bannerposities voor bijvoorbeeld aanvullend vervoer en tickets. En, eind 2015 hebben we de nieuwe OV Prijswijzer gelanceerd, waarmee reizigers vele malen makkelijker hun abonnement kunnen berekenen.”
Sinds 2012 verstrekt 9292|REISinformatiegroep namens de vervoerders openbaar vervoer brondata via het NDOV-loket. Hulman: “Het is goed om te zien dat er partijen opstaan in Nederland die reisinformatie belangrijk genoeg vinden om ermee te innoveren. En dat er ruimte voor is binnen de markt. We zien ons eigen aandeel niet kleiner worden met de komst van nieuwe aanbieders. Integendeel, het getal van 661 miljoen reisadviezen spreekt denk ik voor zich. “