Nieuws

Het licht staat op groen voor het openbaar vervoer

Start landelijke campagne 'Het OV is OK'

Laatste update: woensdag 23 juni 2021 09:15

Met de campagne ‘Het OV is OK’ nodigt de ov-sector de reiziger uit om te reizen met het openbaar vervoer. Vanaf 23 juni is deze multimediale campagne overal te zien. “Nu we in Nederland weer meer op pad mogen, speelt het ov een steeds grotere rol” zegt Pedro Peters, voorzitter OV-NL, branchevereniging openbaar vervoer Nederland.

Peters: “Veel mensen en bedrijven weten nog niet dat ze weer van harte welkom zijn in het ov. Dus ook voor niet-noodzakelijke reizen: een terrasje pakken, een ritje naar de dierentuin, vrienden bezoeken. Reden voor alle ov-bedrijven in Nederland om samen een landelijke campagne in te zetten. We willen graag dat mensen weer gaan ervaren hoe prettig en verantwoord het is om met het ov te reizen. Na bijvoorbeeld een dagje uit, familiebezoek of een borreltje op het terras staan de ov-bedrijven voor je klaar.”

Het licht staat op groen

Bij deze multimediale campagne ligt de focus op het inspireren van de reizigers om weer vaker met het ov te reizen voor verschillende doeleinden en ze te informeren over geldende maatregelen in het ov. Peters: “Door een mondkapje te dragen, (spits)drukte te vermijden en rekening te houden met elkaar, is het mogelijk om verantwoord met het ov te reizen.

Dankzij de medewerking van onze reizigers, collega’s en onder meer de onderwijsinstellingen, is dit ons gelukt.” Het groene sein staat centraal in de campagne. Het groene sein kennen we uit het verkeer. Een visueel herkenbaar element dat geen uitleg nodig heeft. Is het groen, dan is het OK. Dat groene sein zetten we in de campagne op plekken door het land waar we sociaal, recreatief of zakelijk weer naar
toe kunnen en willen.

Naast elkaar zitten 

Al sinds 1 juli 2020 zijn alle zitplaatsen in bus, trein, tram en metro beschikbaar, mits er een mondkapje wordt gedragen. Ook staanplaatsen in tram, metro of bus kunnen worden benut. 

Peters: “Uiteraard begrijpen we dat de perceptie van drukte voor ons allemaal door corona is veranderd. Toch moeten we niet vergeten dat al vanaf 1 juli 2020 in het ov alle zit- en staanplaatsen bezet mogen worden. 1,5 meter afstand is nooit haalbaar geweest in het ov; daarom waren wij de eerste sector waar de mondkapjesplicht is ingegaan. De verschillende vervoerders doen hun uiterste best om reizigers te helpen om drukte te mijden. Denk bijvoorbeeld aan spreidingsafspraken met onderwijsinstellingen, de oproep om buiten de spits te reizen en de inzet van druktemelders in de verschillende reisplanners.” 

We roepen alle reizigers op om een mondkapje te dragen, zo veel mogelijk verspreid over de dag te reizen, drukte te vermijden en bij klachten thuis te blijven. Verder gelden natuurlijk voor iedereen de overige basisregels van het RIVM.

Toekomst 

Het gemiddeld aantal reizigers in het ov zit nu tussen de 50% en 65% ten opzichte van 2019, waarbij de kosten voor ov-bedrijven nagenoeg gelijk zijn gebleven. Daarvoor ontvangen de ov-bedrijven voor de rest van 2021 een zogenaamde Beschikbaarheidsvergoeding (BVOV). Deze unieke regeling komt tegemoet aan de bijzondere positie van de ov-bedrijven. Als vitale sector zijn we gedurende de hele coronaperiode door blijven rijden, beschikbaar gebleven. Soms voor nog maar 10% van het normaal aantal reizigers. Door de BVOV bleven de dienstregelingen grotendeels in stand en konden mensen voor een noodzakelijke reis gebruik blijven maken van het ov. Voor 2022 zijn er nog geen concrete afspraken gemaakt over steun aan de ov-bedrijven, voor 1 juli volgt hierover meer duidelijkheid.

Peters: “We gaan de goede kant weer op als het gaat om stijgende reizigersaantallen. Hopelijk zitten we aan het eind van dit jaar op 70-80% van het aantal reizigers dat zijn weg weer terug heeft gevonden naar het ov. De toekomst laat zich niet helemaal voorspellen, maar met deze landelijke campagne willen we de reiziger laten zien dat het ov, ok is. Waar je ook naar toe gaat. Het kan met het ov”. 

De multimediale campagne ‘Het OV is OK’ is de komende drie maanden te zien op tv, radio, online en op social media. Meer informatie over de campagne is te vinden op www.ov-ok.nl

Beeld: OV-NL

9292 reist met je mee

 

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws over het OV via Facebook en Instagram. Je kunt een vraag stellen via Twitter, FB Messenger of bellen met 0900-9292 (€0,90 /min. max. €18)