Extra

Plan een toegankelijke reis

Plannen op voertuig- en haltetoegankelijkheid

Met de 9292 planner plan je ook een toegankelijke reis. Dat betekent dat de planner rekening houdt met de toegankelijkheid van haltes en stations en van de voertuigen. Dat is handig als je bijvoorbeeld met een rolstoel reist, moeilijk ter been bent maar ook als je reist met een kinderwagen of zware koffers. Om een toegankelijke reis te plannen klik je in het planblok op de website of in de app bij 'Extra opties' het rolstoelicoon aan. Het icoontje om een toegankelijke reis te plannen, is te vinden in het "Extra Opties" tabblad in het plannerblok. Daarnaast lezen we in het reisadvies voor welke haltes voorzien zijn van een blindegeleidelijn.

Toegankelijk OV voor iedereen

We willen met onze planner het voortouw nemen om het OV toegankelijker te maken voor reizigers met een fysieke en visuele beperking. We werken samen met onder andere OV-bedrijven en provincies om zo betrouwbaar mogelijke reisadviezen te genereren. 9292 vindt het belangrijk dat de reis die je plant betrouwbaar is, zodat je onbezorgd op reis gaat. We ontvangen daarom graag je feedback zodat de gegevens door 9292, de OV-bedrijven en provincies en wegbeheerders kunnen worden bijgewerkt en onze reisinformatie steeds beter wordt.

Voertuigtoegankelijkheid

De informatie over de toegankelijkheid van voertuigen haalt 9292 uit de data die OV-bedrijven aanleveren. Klopt de voertuigtoegankelijkheid niet? Laat ons dit dan weten via de feedbackfunctie en kies de categorie ‘vervoerder’. Wanneer je met NS reist, wordt de trein als toegankelijk gezien wanneer er assistentieverlening is op het station. Voor meer informatie over en het boeken van NS reisassistentie.

Haltetoegankelijkheid

De informatie over de toegankelijkheid van haltes verkrijgt 9292 uit het Centraal Haltebestand. De provincies en wegbeheerders zijn verantwoordelijk voor de data in dit bestand. Bij een aantal provincies kun je feedback geven op de haltes. We streven er naar om deze feedbackfunctie voor alle haltes in Nederland mogelijk te maken zodat de informatie zo betrouwbaar mogelijk wordt.

Overige toegankelijkheid

Er is (nog) geen informatie over de perrons van de treinstations beschikbaar. Natuurlijk willen we in de toekomst ook deze informatie opnemen, zodra hierover betrouwbare informatie beschikbaar is.