Met de 9292 planner plan je ook een toegankelijke reis. Dat betekent dat de planner rekening houdt met de toegankelijkheid van haltes en stations en van de voertuigen. Dat is handig als je bijvoorbeeld met een rolstoel reist, moeilijk ter been bent maar ook als je reist met een kinderwagen of zware koffers.
Om een toegankelijke reis te plannen klik je in het planblok op de website of in de app bij 'Extra opties' het rolstoelicoon aan. Daarnaast lezen we in het reisadvies voor welke haltes voorzien zijn van een blindegeleidelijn.
De informatie over de toegankelijkheid van voertuigen haalt 9292 uit de data die OV-bedrijven aanleveren. Wanneer je met NS reist, wordt de trein als toegankelijk gezien wanneer er assistentieverlening is op het station. Voor meer informatie over en het boeken van NS reisassistentie.
De informatie over de toegankelijkheid van haltes verkrijgt 9292 uit het Centraal Haltebestand. De provincies en wegbeheerders zijn verantwoordelijk voor de data in dit bestand.
Er is (nog) geen informatie over de perrons van de treinstations beschikbaar. Natuurlijk willen we in de toekomst ook deze informatie opnemen, zodra hierover betrouwbare informatie beschikbaar is.
Plan een toegankelijke reis in de app:
Plan een toegankelijke reis op de website:
Benieuwd hoe je een toegankelijke reis plant? We leggen het je uit in onderstaande video.
Beeld: NS