9292 ziet bij de telefonische dienstverlening een verschuiving van het verschaffen van reisadviezen naar informeren bij calamiteiten en het geven van abonnementsadviezen. Hierdoor is het volume van de afname van deze dienst verlaagd. Om de telefonische dienstverlening te kunnen continueren en kwaliteit te kunnen waarborgen is besloten om per 11 december 2016 het tarief te verhogen van €0.70 naar €0.90 per minuut.
9292 levert reisinformatie namens de vervoerders aan alle gebruikers, telefonische reisadviezen zijn hier een onderdeel van en dat is kostbaar. De reisadviezen worden door goed opgeleide medewerkers gegeven en de dienst is dagelijks van 07:00 uur tot 21:30 uur beschikbaar. Verder wordt er gebruik gemaakt van speciaal ontwikkelde systemen.
Al eerder werd opgemerkt dat het aantal reisadviezen bij 9292 afnam door toename van de digitale dienstverlening. Er zijn in de loop der jaren meerdere maatregelen genomen om de business case in stand te houden. Begin dit jaar is overgegaan tot outsourcing van de telefonische dienstverlening. De dienst wordt nu uitgevoerd door Cendris, wat de kosten heeft verlaagd. Stefan Hulman, algemeen directeur:
“Het is niet leuk, maar het tarief moet worden verhoogd om de dienst te kunnen continueren en kwaliteit te kunnen waarborgen.”
Het nieuwe tarief zal per 11 december 2016, wanneer de nieuwe dienstregeling start, worden gehanteerd.