Over 9292

OV Prijswijzer biedt uitkomst bij abonnementskeuze

Het kiezen van het juiste abonnement voor een traject dat dagelijks wordt afgelegd is vanaf 28 december 2015 vele malen makkelijker geworden. 9292 lanceerde op de valreep van 2015 de OV Prijswijzer, een uitkomst bij de abonnementskeuze. Reizigers die hun dagelijkse reis plannen krijgen dit advies door het invullen van een aantal criteria. In de OV Prijswijzer zijn maar liefst 118 soorten abonnementen opgenomen.

Het kiezen van het juiste abonnement is de laatste jaren steeds ingewikkelder geworden. Veel abonnementen hebben eigen voorwaarden, waardoor reizigers vaak door de bomen het bos niet meer zien. 9292 toonde alle mogelijke abonnementen wel in haar prijsadviezen maar het bleef vaak puzzelen, zelfs voor de medewerkers van het call center die gespecialiseerd zijn in het beantwoorden van de vaak complexe tariefvragen. Met de nieuwe OV Prijswijzer van 9292 kunnen reizigers de meeste abonnementsadviezen zelf opvragen.

In de OV Prijswijzer zijn 118 abonnementen opgenomen die geen beperkingen kennen qua tijd of dag. De berekening is gebaseerd op een heen- en terugreis via dezelfde route. Abonnementen in daltijden en voor specifieke dagen plus enkele abonnementen met sterk afwijkende rekenmethodieken volgen later. Stefan Hulman, Algemeen Directeur van 9292: “We zijn er enorm trots op dat we het vinden van het juiste abonnement zoveel eenvoudiger kunnen maken voor de reiziger. Met de komst van de OV-chipkaart is betalen zelf veel makkelijker geworden maar de vraag wat je moet betalen is juist uitzonderlijk complex. Wij willen dolgraag verder met de OV Prijswijzer en ook de overige abonnementen opnemen, en losse kaartjes en aanbiedingen. De reiziger heeft daar baat bij en het maakt het OV veel laagdrempeliger. Afhankelijk van capaciteit en financiering gaan we zeker die aanvullingen op de OV Prijswijzer realiseren.” 9292 toont alle abonnementen en tariefsoorten die nog niet zijn opgenomen in de OV Prijswijzer als vanouds in de prijsinformatie behorend bij het reisadvies.

De OV Prijswijzer is eerst getest bij het call center en door professionals van enkele OV-bedrijven. Door de enthousiaste reacties van deze specialisten is 9292 er van overtuigd dat de OV Prijswijzer een grote toegevoegde waarde gaat bieden. 9292 zal ook een API (Application Programming Interface) met de OV Prijswijzer gaan leveren.