Wil je een reisadvies op maat? Neem contact met ons op: 0900 - 9292 (€0,90 p/m max. €18,-)

Nieuws

Voelbare plattegrond van 4 grote stations

Hulpmiddel voor visueel beperkte reizigers

Laatste update: dinsdag 12 september 2017 12:00

Sinds begin september zijn er voelbare stationsplattegronden beschikbaar van de stations Rotterdam Centraal, Utrecht Centraal, Amsterdam Centraal en Den Haag Centraal. Deze speciale kaarten zijn uitgevoerd in braille met verschillende hoogten en contrasterende kleuren. Ze helpen reizigers met een visuele beperking zich beter te oriënteren op de stations.

Voelbaar reis voorbereiden thuis en op het station

Voor blinden en slechtzienden kan een treinreis van en naar het station een flinke uitdaging zijn. Waar zijn de liften? Waar kan ik een kaartje kopen? Vanaf welk perron rijdt mijn trein en hoe kom ik daar? Allemaal vragen waarbij ProRail blinden en slechtzienden zo goed mogelijk willen begeleiden. Daarom beproeft ProRail continu nieuwe manieren om de toegankelijkheid van stations te verbeteren. De voelbare plattegrond van het station zorgt ervoor dat visueel beperkte reizigers beter hun reis kunnen voorbereiden en hun weg kunnen vinden op het station.

Hoe werkt het?

Reizigers met een visuele beperking worden door de blindegeleidelijnen naar de OV servicewinkel geleid. Aan de balie kunnen zij vragen naar de stationsplattegrond. Op een rustige plek in de winkel kunnen zij de kaart bestuderen. Na afloop kan de plattegrond weer bij de servicebalie worden teruggeven.

De plattegronden zijn beschikbaar in de OV servicewinkels op de stations Amsterdam Centraal (ook in het Servicecenter), Utrecht Centraal, Rotterdam Centraal en Den Haag. De thuisversie van de stationsplattegrond is te bestellen via prorail.nl/contact. Over een jaar kijkt ProRail samen met de OV servicewinkels en de Oogvereniging wat de ervaringen zijn en of ze de plattegrond voor meerdere stations ontwikkelen.

Programma Toegankelijkheid

Iedereen moet zelfstandig met de trein kunnen reizen, ook mensen met een functiebeperking. ProRail werkt hard aan een treinreis zonder obstakels. Ieder jaar worden stations meer en beter toegankelijk, onder andere door eenduidige en voorspelbare landelijke richtlijnen voor routegeleiding. Dat lukt alleen omdat er wordt samengewerkt. ProRail stemt veel af met andere partijen die zich inzetten voor een toegankelijk openbaar vervoer, waaronder de Oogvereniging.

Beeld: ProRail

9292 reist met je mee

 

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws over het OV via Facebook en Instagram. Je kunt een vraag stellen via Twitter, FB Messenger of bellen met 0900-9292 (€0,90 p/m max. €18)