Wil je een reisadvies op maat? Neem contact met ons op: 0900 - 9292 (€0,90 p/m max. €18,-)

Nieuws

Nu ook treingebaren in app #gebarentraal

Spoorgebaren voor betere toegankelijkheid

Laatste update: donderdag 22 februari 2018 09:21

Stel je voor, je zit in de trein en de hoofdconducteur roept om dat iedereen moet overstappen op het volgende station naar spoor 4, maar je kunt het omroepbericht niet horen omdat je doof of slechthorend bent? Dan is het fijn als iemand je met een paar gebaren verder op weg helpt.

Gebaren voor reisinformatie en calamiteiten

Sinds een paar dagen is de smartphone-app van het Nederlands Gebarencentrum daarom uitgebreid met treingebaren. Zo kunnen NS-medewerkers én medereizigers de juiste gebaren gebruiken om te communiceren met reizigers die doof of slechthorend zijn. In de app staan nu gebaren voor bijvoorbeeld reisinformatie en calamiteiten onderweg. Ook nodigt de app nu dus uit om eens spontaan een gebarengesprek aan te gaan.

Uitbreiding bestaande gebaren-app

NS Hoofdconducteur Els Quax is initiatiefnemer en drijvende kracht. Zij en haar collega’s van NS Toegankelijkheid sloegen de handen ineen met Nederlands Gebarencentrum. Deze smartphone- app bestaat al veel langer, maar een groot aantal spoorgebaren staat er dus sinds kort in.

Els Quax is erg gedreven.

“Als hoofdconducteur kom ik zoveel mensen tegen die een andere vorm van communiceren hebben. Een conducteur kan in zijn communicatie het beste flexibel zijn naar al onze doelgroepen, dat schept het meeste vertrouwen”.

Els heeft zelf een avondcursus Nederlandse Gebaren Taal gevolgd. “Er ging een nieuwe wereld voor mij open. Ik werd hierin gesteund door NS omdat ik de gebarentaal zag als extra aanvulling om mijn werk beter te kunnen doen”.

Gebaren beschikbaar voor iedereen

De gebaren zijn natuurlijk niet alleen voor NS-medewerkers bedoeld: iedereen kan de App downloaden en gebruiken. Het gebruik voor NS-collega’s is vrijwillig – juist ook omdat de app bedoeld is voor íedereen die gebarentaal wil leren of gebruiken.

Bron: NS

9292 reist met je mee

 

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws over het OV via Facebook en Instagram. Je kunt een vraag stellen via Twitter, FB Messenger of bellen met 0900-9292 (€0,90 p/m max. €18)