Wil je een reisadvies op maat? Neem contact met ons op: 0900 - 9292 (€0,90 p/m max. €18,-)

Nieuws

NS dienstregeling 2018

Extra treinen, veel verbindingen hetzelfde en 7 dagen per week de tienminutentrein

Laatste update: maandag 13 november 2017 08:30

Op zondag 10 december 2017 past NS zoals ieder jaar de dienstregeling aan. Daaruit blijkt dat – in tegenstelling tot vorig jaar - veel hetzelfde blijft. De belangrijkste verandering: de tienminutentrein tussen Amsterdam, Utrecht, en Eindhoven gaat - na 14 testweken - definitief zeven dagen per week rijden. Dat betekent een kortere wachttijd en vaker een zitplaats. In totaal gaan er per werkdag zo’n 130 treinen meer rijden: ongeveer 80 Sprinters en 50 Intercity’s.

Wat gaat er nog meer veranderen?

De dienstregeling werd vorig jaar volledig opnieuw ontworpen. Dit jaar bouwen ze voort op dat fundament. Een blik op de reisplanner, laat zien dat er in diverse delen van het land wel iets verandert. De meeste reizigers gaan erop vooruit, maar dat lukt helaas niet voor iedereen. Enkele belangrijke wijzigingen:

  • Er komen extra treinen tussen Meppel en Leeuwarden. 
  • In de spits rijden er meer Sprinters tussen Utrecht Centraal en Houten Castellum. 
  • In de spits wordt – in de drukke richting - de reistijd tussen de Zeeuwse steden en de Randstad een kwartier korter.
  • In de avonduren en weekenden rijden er meer Intercity’s van Utrecht Centraal, naar Eindhoven, Schiphol Airport en Nijmegen. 
  • Op zondag rijden vier in plaats van twee Intercity’s per uur tussen Alkmaar en Amsterdam Centraal. 
  • Er komt een rechtstreekse trein van Enkhuizen naar Utrecht en verder naar Eindhoven en Heerlen. Aanpassingen rond ’s-Hertogenbosch.

Meeste aanpassingen rond 's-Hertogenbosch

Rond ’s-Hertogenbosch doet NS de meeste aanpassingen. Dat is nodig om de tienminutentrein mogelijk te maken en om de reistijd per Sprinter te verkorten. Zo creëren ze meer rechtstreekse Sprinterverbindingen, bijvoorbeeld tussen Dordrecht en Arnhem en in de spits tussen Oss en Deurne. De reistijd van de Sprinter tussen Eindhoven en ’s-Hertogenbosch wordt korter.

Voor- en nadelen

NS past de dienstregeling aan, om het treinreizen in Nederland verder te verbeteren. De meeste reiziger zullen daarvan profiteren, maar voor sommige reizigers wordt de reistijd helaas langer. De ruimte op het spoor is beperkt. Daarom levert de verbetering voor de één soms een verslechtering op voor de ander. NS legt dat uit aan de hand van 4 voorbeelden:

  1. Geldermalsen en Tiel: In Geldermalsen profiteren reizigers van een betere overstap, waardoor ze een kwartier minder lang hoeven te wachten. In Tiel worden de overstaptijden voor een groep reizigers juist zo’n achttien minuten langer. Ook zijn reizigers van Tiel naar Utrecht enkele minuten langer onderweg.
  2. De verbinding met West-Friesland naar Amsterdam en verder: Reizigers uit Enkhuizen krijgen een rechtstreekse Intercity naar Utrecht Centraal, Eindhoven en Heerlen. En in de spits een vijf minuten kortere reistijd naar Purmerend en Zaandam. In de daluren neemt de reistijd naar Purmerend en Zaandam voor een kleinere groep reizgers echter toe vanwege een langere overstap in Hoorn.
  3. Reizigers tussen Amsterdam Centraal en Alkmaar krijgen op zondag per uur vier in plaats van twee Intercity’s. Doordeweeks rijden in de rustige richting enkele Intercity’s minder.
  4. De ICE: Deze snelle internationale trein van Amsterdam, Utrecht en Arnhem naar Duitsland gaat in de daluren sneller rijden. Daardoor zijn op die tijden enkele Sprinters tussen Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal langer onderweg.

Dienstregeling online

Reizigers kunnen vanaf vrijdag 27 oktober 2017 de reisplanner of de NS app raadplegen om te kijken wat op hun traject en aan hun reis wijzigt. De wijzigingen zijn ook zien op 9292.nl, plan je reis om te zien wat de nieuwe dienstregeling voor jou betekent. Wil je meer weten over de nieuwe dienstregeling, kijk dan op ns.nl/dienstregeling2018

9292 reist met je mee

 

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws over het OV via Facebook en Instagram. Je kunt een vraag stellen via Twitter, FB Messenger of bellen met 0900-9292 (€0,90 p/m max. €18)