Wil je een reisadvies op maat? Neem contact met ons op: 0900 - 9292 (€0,90 p/m max. €18,-)

Extra

Nieuwe spoorbrug over Amsterdam-Rijnkanaal

Meer ruimte voor treinen

Voor de spoorverdubbeling tussen Utrecht Centraal en Utrecht Leidsche Rijn bouwt ProRail een extra brug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Deze brug komt tussen de huidige brug en de gele Hogeweidebrug in te liggen. Wil je weten hoe dit in zijn werk gaat?

Drie bruggen op een rij

De gigantische spoorbrug werd al eerder in delen over het water naar Utrecht vervoerd. Daar is de brug in elkaar gezet en afgebouwd. Op vrijdag 17 november 2017 komt de volledige brug in beweging. Op 640 wielen gaat de brug van de voorbouwlocatie over een speciaal aangelegde weg naar het Amsterdam-Rijnkanaal. Op zondag 19 november gaat de brug met behulp van een ponton naar zijn definitieve plek, tussen de twee bestaande bruggen in. De spoorbrug komt uiteindelijk zo'n 10 centimeter naast de oude te liggen. Een precisiewerkje dus.

Ruimte voor meer treinen

De nieuwe spoorbrug is in april 2018 klaar voor de eerste treinen. Aansluitend gaat de naastgelegen 'oude' spoorbrug zeven maanden buiten bedrijf voor een opknapbeurt. De huidige doorvaarhoogte gaat met 25 centimeter omhoog en de oude brug wordt stiller gemaakt. In december 2018 is het dan zover: voor het eerst kunnen treinen de oversteek maken over elk van de vier sporen. En daarmee is de spoorverdubbeling tussen de stations Utrecht Centraal en Utrecht Leidsche Rijn een feit. Ruimte voor meer treinen.

Voor de liefhebbers

Wil je echt het naadje van de kous weten, dan hier alle cijfers op een rijtje:

  • Lengte brug: 170 meter
  • Breedte brug: 15 meter
  • Hoogte brug: 29 meter
  • Gewicht brug: ruim 3000 ton
  • Hulpbruggen: 2
  • Funderingspalen voor de hulpbruggen: 50
  • Puin en zand voor de transportweg: 75.000 m3
  • Self Propelled Modular Transporters (SPMT): 2
  • Wielen SPMT: 640
  • Aantal mensen betrokken bij transport en plaatsing: 120
  • Lengte spoorverdubbeling: 2 kilometer

De spoorverdubbeling zal waarschijnlijk eind 2018 afgerond worden en kunnen de sporen ingebruik worden genomen.

Bron: ProRail