Waar wil je heen?

Recht op het studentenreisproduct

Heb jij recht op het studentenreisproduct?

Je hebt recht op een OV-jaarkaart, of zoals instanties het noemen: het studentenreisproduct, als je studiefinanciering krijgt. Je kunt kiezen tussen een week- of weekendabonnement. Wil je weten of je hier voor in aanmerking komt? Lees dan verder.

Hoe zit het nou?

Ga je binnenkort studeren en wil je weten of je recht hebt op het studentenreisproduct. Of studeer je al een tijdje en weet je eigenlijk niet zeker of je nog wel gebruik mag maken van je OV-jaarkaart? We vertellen je er graag meer over.

MBO

Bij een voltijd MBO-studie heb je recht op studiefinanciering, en dus een OV-jaarkaart. Je studiefinanciering gaat in vanaf het 1e kwartaal na je 18e verjaardag. Je ouders krijgen dan ook geen kinderbijslag meer voor jou.

Let op! Vanaf 1 januari 2017 komen ook MBO-studenten onder de 18 jaar in aanmerking voor het studentenreisproduct.

Is je reisproduct een lening?

Doe je een opleiding op niveau 1 of 2, dan is reizen altijd gratis. Doe je een opleiding op niveau 3 of 4, dan wordt je studentenreisproduct alleen een gift als je je diploma binnen 10 jaar haalt. Je kunt er ook voor kiezen om je reisproduct niet op te halen.

Hoelang heb ik recht op het studentenreisproduct?

Zolang je recht hebt op studiefinanciering, ook als dat alleen nog in de vorm van een lening is, heb je recht op een studentenreisproduct. Als je geen recht meer hebt op studiefinanciering, moet je je studentenreisproduct stopzetten.

HBO en Universiteit

Volg je een HBO studie of ga je naar de Universiteit, dan gaat je studiefinanciering direct in als je gaat studeren. Ben je nog geen 18, dan krijg je studiefinanciering vanaf de 1e maand van het 1e volledige kwartaal van je studie (meestal oktober).

Is je reisproduct een lening?

Je reisproduct is een voorlopige lening. Die lening hoef je niet terug te betalen als je je diploma binnen 10 jaar haalt. Daarom kun je er altijd voor kiezen om je reisproduct niet op te halen.

Hoelang heb ik recht op het studentenreisproduct?

Voor een opleiding in het HBO en/of aan de universiteit heb je recht op een studentenreisproduct tijdens de gebruikelijke studieduur van je opleiding en het 1e jaar daarna. Voor de meeste opleidingen is dit in totaal 5 jaar. Loopt je studie meer dan een jaar uit, dan moet je zelf je studentenreisproduct stopzetten.

 

Veelgestelde vragen

In welke situaties kan ik mijn abonnement beter niet ophalen?

In de volgende situaties kun je er van uitgaan dat je geen recht meer hebt op een studentenreisproduct:

  • je stopt met je opleiding of je studeert af
  • je hebt je maximale studiefinancieringsrechten verbruikt
  • je zit boven de maximale bijverdiengrens (geldt niet als je studiefinanciering volgens het nieuwe stelsel ontvangt)
  • je gaat een opleiding volgen waarvoor je geen studiefinanciering krijgt

Het studentenreisproduct valt onder de prestatienorm (dit geldt niet voor mbo, niveau 1 en 2). Wil je het risico vermijden dat je een bedrag voor het studentenreisproduct moet betalen bij het niet behalen van een diploma? Dan kun je ervoor kiezen om het abonnement niet op te halen. Heb je het abonnement al opgehaald? Dan kun je deze stopzetten.

Is mijn studentenreisproduct een lening?

Je studentenreisproduct valt onder de prestatiebeurs. Dit betekent dat je studentenreisproduct een lening is tot je op tijd je diploma haalt. Haal je binnen tien jaar je diploma, dan wordt de volledige lening prestatiebeurs (zover studiefinanciering als je OV-jaarkaart) omgezet in een gift. Dit geldt voor de hele periode waarin je een studentenreisproduct hebt gehad. Haal je geen diploma, dan blijft het een lening en moet je dus de (OV-)lening prestatiebeurs terugbetalen als je je studentenreisproduct hebt opgehaald

Ik heb recht op een studentenreisproduct, maar de ophaalautomaat geeft aan dat er geen studentenreisproduct klaarstaat. Wat moet ik doen?

Heb je van DUO bericht gehad dat er een studentenreisproduct voor je klaarstaat, terwijl de ophaalautomaat aangeeft dat er géén studentenreisproduct voor je klaarstaat?

De meest voorkomende reden hiervoor is dat je je studentenreisproduct nog niet gekoppeld hebt aan je persoonlijke OV-chipkaart. Je kunt dit nakijken op www.ov-chipkaart.nl door in te loggen op 'Mijn OV-chipkaart'. Je kunt je OV-chipkaart ook laten controleren bij een servicebalie. Voor telefonische hulp kun je terecht bij de klantenservice OV-chipkaart: 0900-0980.

Jongeren stappen in een tram

Wil je een reisadvies op maat? Neem contact met ons op

0900 - 9292

€0,90 p/m max. €18,-