Waar wil je heen?

OV-chipkaarten

Kies een kaart die het best bij je past

Je kunt een Persoonlijke OV-chipkaart, een Anonieme OV-chipkaart of een Wegwerp OV-chipkaart kiezen. Lees hier over de kenmerken, en waar ze te koop zijn.

Persoonlijke OV-chipkaart
Kenmerken
  • Geschikt voor persoonsgebonden abonnementen.
  • Is te gebruiken voor reizen op saldo.
  • Automatisch saldo laten opladen is mogelijk.
  • Op je kaart komt je foto en je geboortedatum te staan.
  • Eventuele leeftijdskorting gaat automatisch.
  • Bij verlies of diefstal kun je de kaart laten blokkeren.
  • Je hebt de mogelijkheid tot online inzicht in je reisgegevens.
Waar te koop? Deze kaart kun je aanvragen bij de OV-bedrijven.
Anonieme OV-chipkaart
Kenmerken
  • Te gebruiken door meer mensen (niet tegelijkertijd)
  • 4 tot 5 jaar geldig
  • Bij verlies of diefstal kan de kaart niet worden geblokkeerd.
Waar te koop?
  • Verkoopautomaten op het station.
  • Servicebalies van OV-bedrijven. 
  • Stations, supermarkten, tabakszaken.

Het verkooppunt dat het dichtst bij je in de buurt is kun je vinden op OV-chipkaart.nl.

Wegwerp OV-chipkaart
Kenmerken
  • Geschikt voor eenmalig gebruik of voor een korte periode.
  • Je kunt op deze kaart geen extra bedrag of product laden.
Waar te koop?
  • Verkoopautomaten op het station.
  • Servicebalies van OV-bedrijven.
  • Stations, supermarkten, tabakszaken.

Het verkooppunt dat het dichtst bij je in de buurt is kun je vinden op OV-chipkaart.nl.

Veelgestelde vragen

Hoe werkt het reizen op saldo?

Reizen op saldo kan met een OV-chipkaart. Je kunt een bedrag laden op je OV-chipkaart en daarmee reizen. Als je met de trein reist moet er minimaal € 20,- op je kaart staan als je incheckt. Als je met de bus reist moet er een positief saldo op je kaart staan. Als je uitcheckt wordt het bedrag van de reis afgeschreven. 

Hoe vind ik een verkooppunt van de OV-chipkaart?

Het verkooppunt dat het dichtst bij je in de buurt is kun je vinden op OV-chipkaart.nl

Kan een groep reizigers reizen op één OV-chipkaart?

Het is niet mogelijk om met meerdere personen op één standaard OV-chipkaart te reizen. Iedereen heeft een eigen OV-chipkaart nodig. Sommige OV-bedrijven hebben een speciale kaart voor groepen. Per OV-bedrijf zijn er verschillende mogelijkheden. We raden je aan om op de website van het OV-bedrijf te kijken waarmee je met een groep wil reizen.

Wat is Sentire?

Een speciaal abonnement voor mensen met een visuele beperking

Met Sentire reis je met een lager instaptarief in bus, tram en metro en in het openbaar vervoer over water.

Je kunt Sentire aanvragen als je in het bezit bent van een OV-begeleiderspas. Het gratis Sentire reisproduct wordt op je persoonlijke OV-chipkaart gezet. Je kunt het product aanvragen bij de loketten van alle OV-bedrijven, behalve NS. Je reist met Sentire op saldo tegen de normale prijzen.

Het instaptarief met Sentire is vanaf 1 september 2014 € 1,20. Deze prijs is gebaseerd op de gemiddelde ritprijs in stads- en streekvervoer in Nederland. Sentire is voor bus, tram, metro en in het OV reizen over water. Het lagere instaptarief verkleint de negatieve gevolgen als er iets mis gaat met uitchecken. Tot 1 september 2014 kan het zijn dat je bij sommige vervoerbedrijven nog het oude bedrag van € 1,50 instaptarief moet betalen.

 

Wat is het Studentenreisproduct?
Studentenreisproduct
Wat is het? Als student kun je met dit product vrij reizen met het openbaar vervoer, in alle bussen, trams, metro's en de meeste veerboten. Voor bepaalde bussen kan een toeslag gelden. Daarnaast kun je hiermee reizen in alle binnenlandse treinen (2e klas), met uitzondering van Thalys. Voor bepaalde treinen, zoals de ICE en Intercity direct, geldt een toeslag.
Wat kost het? Als je recht hebt op studiefinanciering en geen vergoeding OV-buitenland ontvangt, mag je met het studentenreisproduct (week- of weekendabonnement) gratis of met korting reizen in het openbaar vervoer in Nederland.
Waar is het te krijgen? Kijk op de website van Studentenreisproduct voor meer informatie.
Beeld van de OV-Chipkaart voor een incheckpoortje

Wil je een reisadvies op maat? Neem contact met ons op

0900 - 9292

€ 0,70 p/m max. € 14,-