Waar wil je heen?

Reizen met een beperking in de trein

Het reizen met een beperking kan nogal wat vragen oproepen. We hebben daarom een overzicht gemaakt met praktische informatie over het reizen met een beperking. Wil je reizen met de trein? We vertellen je op deze pagina hoe je dat het beste kunt doen.

Toegankelijkheid van de trein

Wil je graag met de trein reizen, maar heb je een fysieke of visuele beperking? Hier vind je meer informatie over:

 

Toegankelijkheid van het station

Als je in een reisadvies klikt op de stationsnaam kom je op een zogeheten stationspagina terecht. Je ziet hier de actuele vertrektijden en een kaart met de omgeving. Als je omlaag scrollt zie je de adresgegevens, de openingstijden van NS service- en verkooppunten en de algemene voorzieningen. Ook is informatie beschikbaar voor reizigers met een handicap. Zo kun je hier zien of er liften aanwezig zijn. Verder kun je assistentie aanvragen voor het reizen met de trein. Deze assistentie wordt verleend in alle treinen, dus ook de treinen die niet door NS gereden worden. Dit is een voorbeeld van de stationspagina: http://9292.nl/station-utrecht-centraal

Hulp aanvragen voor in- en uitstappen

Als zelfstandig reizen lastig voor je is, kun je assistentie aanvragen bij NS. Zijhelpen je dan bij het in-, over- en uitstappen en begeleiden je door het station. Ook als je met een ander OV-bedrijf in Nederland met de trein reist kun je de NS om hulp vragen. Andere OV-bedrijven zijn bijvoorbeeld Arriva, Connexxion, Breng en Veolia. Om deze hulp aan te vragen kun je een account aanmaken op https://avg.ns.nl. Hier kun je jouw reis plannen en aangeven met welke hulpmiddelen je wilt reizen. Je boekt dan direct assistentie op het station. Je kunt ook telefonisch contact opnemen via 030-2357822.

Reizen met een blindengeleide- of een hond van Stichting Hulphond

Een blindengeleidehond of een hond van Stichting Hulphond mag in de trein gratis met u mee reizen.

 

Reizen met een rolstoel

Met een rolstoel mag je in de trein. De rolstoel moet wel aan de volgende maximale afmetingen voldoen: maximaal 150 cm lang, 70 cm breed en max 137,5 cm hoog (inclusief gebruiker en bagage). Ook mag je samen met de rolstoel niet meer dan 250kg wegen. Rolstoelen met een verbrandingsmotor zijn om veiligheidsredenen niet toegestaan in de trein.

Reizen met een scootmobiel

Je mag met een scootmobiel in de trein als je bij een NS Servicecentrale (030 2357822) of online je reis boekt. De scootmobiel mag maximaal 150 cmlang en 75 cm breed zijn. Je moet zelf de scootmobiel naar binnen kunnen rijden. 

Reizen met een driewieler

Als je gebruik maakt van een door het WMO verstrekte aangepaste driewieler, dan heb je geen Bijzondere Vergunning meer nodig. Je mag deze, net als bijvoorbeeld een rolstoel, gratis meenemen. De driewieler mag incl bagage niet groter zijn dan 150 cm lang en 70 cm breed.

Reizen met een visuele beperking

Alle poortjes en palen voor in- en uitchecken met de OV-chipkaart zijn voorzien van een braille pictogram. Zo weet je zeker dat je goed zit. Je kunt, indien gewenst ook hulp aanvragen bij het in-en uitstappen. Om deze hulp aan te vragen kun direct assistentie boeken voor op het station. Je kunt telefonisch contact opnemen via 030-2357822. De medewerkers neemt dan de reis met je door en jullie spreken een plek af waar je elkaar zult treffen. Ook wordt je dan opgevangen op het station van aankomst.

 

Beeld: NS 

Vrouw in rolstoel bij een trein

Wil je een reisadvies op maat? Neem contact met ons op

0900 - 9292

€0,90 p/m max. €18,-