Waar wil je heen?

Vragen over de real time OV-planner

Het kan zijn dat je een vraag hebt over de real time reisadviezen. We hebben een aantal veelgestelde vragen voor je op een rij gezet. Als je op een vraag klikt verschijnt er een antwoord. Staat je vraag er niet bij neem dan contact op via consumentenservice@9292.nl.

Veelgestelde vragen

Wat is de real time planner van 9292

Met de real time planner geeft 9292 namens de OV-bedrijven in Nederland de real time OV-informatie. Dat betekent dat je ter plekke kunt zien of je trein, bus, metro of tram vertraging heeft en daar krijg je dan een passend reisadvies voor, je hebt dan eigenlijk live reisinformatie.

Kan ik nu alle vertragingen zien?

Je krijgt zoveel mogelijk te zien. De planner toont alle beschikbare real time reisinformatie. Wanneer je trein 5 minuten later komt, dan zie je dat direct in het reisadvies. Alle informatie die van de OV-bedrijven binnenkomt bij 9292 tonen wij op onze (mobiele) website, app voor iPhone en Android, en 0900 9292. Toch zal er altijd informatie zijn die je niet in de OV-planner ziet. Er zijn bijvoorbeeld nog voertuigen zonder de benodigde apparatuur om real time gegevens te kunnen verwerken. 

Klopt de informatie van 9292 met die op de halteborden?

9292 werkt met de real time informatiestromen van het OV-bedrijf voor optimale informatie. Het kan wel voorkomen dat die informatie afwijkt van bijvoorbeeld een haltebord. Dat komt omdat er meerdere informatiestromen in gebruik zijn en ook de verwerking van de informatie kan verschillen. We verwachten echter dat de verschillen klein zijn.

Ik heb gisteren gereisd op basis van jullie advies. Er stond aangegeven dat de trein vertraging had, maar toen ik op het station aankwam was de trein toch al weg.

Plannen met een real time OV-planner betekent dat het om echt heel dynamische informatie gaat. Een vertraging van enkele minuten kan na een tijdje ingelopen zijn en is dan dus ook niet meer zichtbaar in het reisadvies. Het is dus ook handig om regelmatig even te checken hoe het ervoor staat. Informatie wijzigt eigenlijk vrijwel voortdurend. De hoeveelheid data waar we nu mee werken loopt rond de 80 miljoen berichten per dag. Helaas kunnen we het niet meer voor je nakijken. De data is enkele uren na publicatie niet meer actief in onze systemen om overbelasting te voorkomen.

Waarom zie ik nog een reis staan als er staat “Dit reis advies is komen te vervallen”?

We laten je de reis zien zodat je wel ziet dat de verbinding er is maar dat het geen goed reis advies is.

In het bijgevoegde voorbeeld zie je dat je een aankomst in Sittard hebt om 14.34 en ook weer een vertrek van 14.34 uur uit Sittard. Deze overstap is niet te halen vanwege de opgelopen vertraging, vandaar dat wij het advies laten vervallen. Het volgende advies is met dezelfde trein naar Sittard, maar met een overstap op een trein die later vertrekt.

Voorbeeld vervallen reisadvies:

Voorbeeld alternatief reisadvies:

 

Dame kijkt op haar mobiel met bus op de achtergrond

Wil je een reisadvies op maat? Neem contact met ons op

0900 - 9292

€0,90 p/m max. €18,-